Projectenoverzicht
- Titel
-
Experiment Effectief werven met KLASSE! voor toeleiding naar cursussen basisvaardigheden
Een opstap naar scholingsaanbod voor laaggeletterden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: laaggeletterdheid, rekenen, digitale vaardigheden, NT1, werving
Met het experiment ‘Effectief werken met KLASSE!’ geven we manieren van werken in handen van cursusleiders en organisatoren. We ontwikkelen concrete stappen samen met gemeenten, bibliotheken, welzijnsorganisaties en cursusleiders van...
-
Checklists Taalrijke leeromgeving en Praktijkgerichtheid
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering, Taal en ouderbetrokkenheid, Arbeidsmarkt Trefwoorden: kwaliteit, vrijwilligers, participatie, taalaanbod
Hoe kun je de kwaliteit van participatieactiviteiten en informeel taalaanbod inschatten? Het ITTA ontwikkelde in opdracht van de gemeente Amsterdam twee checklists waarmee de praktijkgerichtheid van taalaanbod in kaart kan worden gebracht, en...
-
Opleidingsmodules Docent Basisvaardigheden
Post-hbo modules rekenen, NT1, digitale vaardigheden en meer
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: laaggeletterdheid, rekenen, digitale vaardigheden, NT1, volwasseneneducatie, vrijwilligers, coaching, intake, leren_op_afstand, module, deskundigheidsbevordering
In 2018 zijn in opdracht van het Steunpunt Basisvaardigheden modules gemaakt waarmee een opleiding tot docent Basisvaardigheden kan worden ingericht. Sinds 2019 verzorgt het ITTA modules van deze opleiding.
-
Vrijwilligers bij NT1-trajecten: sturen op kwaliteit en effectiviteit
Een model, rollen en competenties
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: vrijwilliger, digitale vaardigheden, NT1
De laatste jaren zien we binnen de non-formele maar ook de formele volwasseneneducatie een toenemende inzet van vrijwilligers. Niet alleen bij trajecten voor migranten, maar ook bij ondersteuningsaanbod basisvaardigheden dat zich vooral richt op...
-
Digitale Overheid, En Nu?! (DOEN?!)
Een coachende aanpak om de autonomie van laaggeletterden te bevorderen
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: digitale vaardigheden, coachen
De omslag naar de Digitale Overheid kan laaggeletterde mensen in grote problemen brengen. Wie die problemen duurzaam wil aanpakken, moet competenties ontwikkelen voor zelfstandig leren. De wereld verandert immers constant. Coaching lijkt een...
-
VIME - Volunteers in Migrant language Education
In welke rol zijn taalvrijwilligers van toegevoegde waarde?
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: vrijwilliger, NT2
Taalvrijwilligers zijn er in verschillende soorten en maten. Ze worden bijvoorbeeld ingezet als taalmaatje of klassenassistent en vervullen ieder op hun eigen manier hun rol. Wat die rollen precies zijn en op welke manier de vrijwilliger een...
-
Buitenschools leren
Zelfstandig taal leren buiten de les
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: buitenschools leren, vrijwilliger, taalstage
Vrijwillige taalondersteuning, of dit nu via taalmaatjes, taalcoaches, taalvrijwilligers of collega’s op de werkvloer is, kan een waardevolle aanvulling vormen op taallessen. Wat zijn geschikte activiteiten en hoe kunnen deze ondersteuners...
-
Zelfstandig leren lezen en schrijven: duurzame geletterdheid
Innovatieve benadering voor geletterdheid NT1 en NT2
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: schrijfvaardigheid, leesvaardigheid, autonoom
-
Autonomous literacy learners: sustainable results
An innovative approach for 1st and 2nd language literacy development
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: schrijfvaardigheid, leesvaardigheid, autonoom
Autonomous Literacy Learners - Sustainable Results (ALL-SR) aimed to investigate the potential of non-directive coaching to help adults develop and sustain the literacy and language skills they need in daily life, including work.
- Titel