Trainingenoverzicht
- Titel
-
Effectieve feedback in de ISK
Scholing voor NT2-en vakdocenten in de ISK
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: ISK, voortgezet onderwijs, feedback
In de ISK maken leerlingen een start met het leren van Nederlands. Om de verwerving van het Nederlands goed en snel te laten verlopen moeten docenten in alle lessen, dus zowel in de NT2-lessen als in de praktijk- en vaklessen, werken aan...
-
Taalassessor Engels worden?
Voor mbo-docenten - open inschrijving online, op locatie of blended
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalniveau, examineren, engels
In deze training leert u in vier a vijf dagdelen de taalvaardigheid van leerlingen beoordelen aan de hand van het Referentiekader Moderne Vreemde Talen (MVT). De training wordt afgesloten met een praktijkassessment om het certificaat Taalassessor...
-
Korte opleiding NT2 voor docenten in de ISK
NT2 in tien bijeenkomsten - ook voor PABO-bevoegde docenten
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: professionalisering, NT2-docent, NT2-didactiek
Lesgeven in de ISK vraagt veel van docenten. U moet kunnen inspelen op grote verschillen tussen leerlingen: in taalniveau, achtergrond en competenties. En u moet kunnen omgaan met de constante instroom van leerlingen. In de Korte opleiding NT2 voor...
-
Opleidingsmodule Digitale Vaardigheden voor docenten volwasseneducatie
Module van de opleiding tot docent Basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: digitale vaardigheden, volwasseneneducatie
Geef je les aan volwassenen en komen daarbij ook regelmatig vragen over hoe te werken met een smartphone of computer? En wil je jouw didactische vaardigheden omtrent digitale vaardigheden verbeteren? Dan is de Module Digitale Vaardigheden geschikt!
-
Snuffelworkshop van de module Coaching
Leren leren door coaching - een workshop in achteroverleunen
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: didactiek, taalcoaching
Volwassen leerders van basisvaardigheden zelf leren leren, zodat ze zelf hun leervragen kunnen oppakken nadat de cursus is afgelopen. Dat zou toch veel efficiënter zijn dan draaideurcursussen? Je zou coachende technieken kunnen inzetten om dat...
-
Opleidingsmodule Coaching voor docenten volwasseneneducatie
Module van de opleiding tot docent Basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: NT2, NT1, coachen
Wie leert leren, krijgt grip op het leren als proces. De leerder verbetert niet alleen haar vaardigheden, maar kan ze daarna zelf onderhouden en nieuwe vaardigheden leren. Leren leren door coaching vraagt een niet-sturende begeleidingsstijl. De...
-
Korte opleiding docent Nederlands op de Werkvloer
Specialisatie voor docenten NT2 - start 23 september 2022
Doelgroep: Arbeidsmarkt Trefwoorden: didactiek, professionalisering, NT2-docent, nederlands op de werkvloer, NT2-didactiek, training, werkvloer, arbeidsmarktgericht, specialisatie, scholing, korte_opleiding, nascholing, bijscholing
In een training Nederlands op de werkvloer leren de deelnemers beter communiceren op het werk. Maar wat zijn de achterliggende doelen van het bedrijf? En hoe sluit je aan op de behoeften van de werknemers? Wat is nodig voor een goede cursus?
-
Alfabetisering in de ISK
Serie van twee studiemiddagen voor docenten in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: alfabetisering, leerlijnen
In deze actieve training komen inhoud en didactiek aan bod: welke materialen en werkvormen zijn effectief? Hoe werk je doelgericht en activerend met alfaleerlingen in de ISK? Hoe laat je leerlingen zelfstandig en samen leren en hoe ziet een leerlijn...
-
Taalassessor Nederlands worden?
Voor mbo-docenten - open inschrijving online, op locatie of blended
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalniveau, examineren, professionalisering
In deze training leer je in vier a vijf dagdelen de taalvaardigheid van studenten beoordelen aan de hand van het Referentiekader Taal 2F en 3F. De training kan worden afgesloten met een assessment om het certificaat Taalassessor Nederlands te...
-
Filosofiegesprekken voeren in de ISK
Verdiep je vaardigheden om filosofiegesprekken met NT2-leerlingen te voeren.
Doelgroep: Inburgering, ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: training, filosofie
Voer je al filosofiegesprekken met je leerlingen? Wil je je vaardigheden als gespreksleider verdiepen? Met filosofieggesprekken leer je de spreek-, luister- en denkvaardigheden van je leerlingen nog beter te stimuleren. We oefenen met verschillende...
-
Mbo Taalcoach aan de slag met taaldidactiek op teamniveau
Voor taalcoaches in het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: coachen
De mbo-taalcoach is een taaldeskundige in het team die initiatieven tot beroepspgerichte taalontwikkeling neemt. De hoofdtaak van een taalcoach is het stimuleren van de taalontwikkeling van het Nederlands in de eigen lessen, de lessen van de...
-
Masterclasses Taaldidactiek in het mbo
Voor mbo-docenten Nederlands
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: woordenschat, taalbeleid, leesvaardigheid, didactiek
Taaldidactiek in het mbo is een serie van vier masterclasses. Hierin bieden wij achtergronden en concrete handreikingen voor effectief en motiverend taalonderwijs.Data open inschrijving zijn bekend!(incompany mogelijk)
-
Vakgesprekken proeverij
Met NT2-studenten werken aan spreekvaardigheid in het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid, didactiek
Vakgesprekken is een methode Nederlands voor NT2-studenten in het mbo, gericht op verbetering van mondelinge, vakgerichte communicatie (vaktaal en instructietaal).De methode is inzetbaar vanaf leesniveau A2 (1F), op weg naar B1...
-
Workshop Gezondheid en Taal
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: NT2, inburgeren, gezondheid
Als NT2-docent en als taalcoördinator weet je dat een cursist lekker in zijn vel moet zitten om te kunnen leren. Je kunt dus niet om de psychische en lichamelijke gezondheid van je deelnemers heen. Het is daarom goed dit onderwerp met hen...
-
Inspiratiesessie: verplaats jezelf in de schoenen van een NT2-student
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: NT2, NT2-docent
-
NT2-scan: hoe NT2-proof is jouw opleiding of onderwijsinstelling?
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: NT2-docent
-
Introductieworkshop NT2
Voor alle typen docenten en ondersteuners
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalontwikkeling, NT2, NT2-docent, NT2-didactiek
Maak kennis met eerste stappen voor effectieve ondersteuning van NT2-studenten.
-
Team-taalspel Generieke taaleisen koppelen aan de beroepscontext
Voor opleidingsteams in de entree en mbo 2, 3 en 4 opleidingen
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: vakonderwijs, taalbewust, taalgericht, beroepsonderwij, taalontwikkelend
Het ITTA ontwikkelde samen met Servicepunt Invoering Herziening Kwalificatiestructuur dit mbo-team taalspel voor onderwijsteams die met elkaar afspraken willen maken over hoe zij taal en beroep meer met elkaar kunnen verbinden. Op speelse wijze...
-
Quickscan: benutten beroepscontext voor generieke taalvaardigheden
Voor opleidingsteams in de entree en mbo 2, 3 en 4 opleidingen
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: mbo, taalbewust, teams, beroepsspecifiek, herontwerp
Mbo-scholen hebben behoefte aan meer inzicht in de wijze waarop generieke taaleisen en datgene wat een student voor het beroep moet leren, met elkaar kunnen worden verbonden. Zo kan een school bij het herontwerp van het curriculum en de examinering...
-
Teamtraining Praktijkgericht Taalleren
Werken aan je vaardigheden op lesniveau
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: -
Praktijkgericht taal leren. Het lijkt zo makkelijk. Elke NT2-docent heeft er wel een idee bij, maar doe je het ook zoals je zou willen?Wat kun je in je dagelijkse lessen doen om praktijkgericht taal leren tot een succes te maken?De training...
-
Coaching taalontwikkelende didactiek in het mbo
Ondersteuning en begeleiding op maat voor (taal)docenten, vakgroepen en opleidingsteams, in de entree en de niveau 2, 3 en 4 opleidingen
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek, taalvaardigheid, taalcoaching, Entree, taalbewust, coaching
Door de taalontwikkeling aan de vakontwikkeling te koppelen wordt het taalonderwijs zinvol en contextrijk. Dit werkt activerend en motiverend voor studenten en versterkt daardoor de taalontwikkeling. Voor studenten die behoefte hebben aan extra...
-
Scholing Expert NT2, voor docenten in de ISK
Verdieping en verbreding voor docenten NT2 in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: didactiek, taalontwikkeling
Deze scholing is bedoeld voor ervaren docenten NT2 in de ISK. In deze scholing verrijkt u uw kennis en vaardigheden op een aantal specifieke NT2-onderwerpen, zoals werken met leerlijnen, volgen en toetsen, alfabetisering en werken aan taal in alle...
-
Meertaligheid in het Primair Onderwijs
Van de theorie naar de praktijk bij meer- en anderstalige leerlingen in de klas.
Doelgroep: Primair onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, NT2, regulier onderwijs
Steeds meer scholen hebben te maken met instroom van leerlingen die een andere moedertaal dan het Nederlands hebben. De taalontwikkeling in een tweede taal verloopt anders dan in de moedertaal. Hoe u ervoor zorgt dat u alle leerlingen een taalrijke...
-
Meer en beter lezen in alle vakken
Samen werken aan leesvaardigheid in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, taaldidactiek
Lezen is een zaak van alle vakken. Leerlingen doen immers veel vakkennis op door teksten te lezen. Succes in de zaakvakken hangt samen met het gemak waarmee leerlingen de teksten lezen en begrijpen. Als u aandacht besteedt aan het lezen van...
-
Kansen voor taalontwikkeling in de zomervakantie
Ontwikkeltraject voor ISK-zomerscholen
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalontwikkeling, NT2, Zomerschool
Geef de leerling extra kansen voor taalontwikkeling en taalcontact met een ISK-zomerschool! Dat is een effectieve manier om leerlingen in de zomermaanden voldoende taalbagage mee te geven. Nu veel nieuwkomersleerlingen onderwijstijd hebben gemist,...
-
Digitale vaardigheden in de ISK
Scholing voor ISK-docenten
Doelgroep: ISK Trefwoorden: digitale vaardigheden, professionalisering, NT2-didactiek
Digitale vaardigheden worden steeds belangrijker: in het onderwijs en in de maatschappij. Ook in de ISK: om de taal te leren en te oefenen moeten leerlingen werken met devices en programma’s. Ze moeten informatie kunnen zoeken en verwerken en...
-
NT2-ontwikkeling in het regulier vo en PrO
Inspiratiesessie 'Wie o wie is de slimste school?'
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taalontwikkeling, NT2
Een NT2-leerling die start in het regulier voortgezet onderwijs moet vakkennis opdoen en zijn taalvaardigheid verder ontwikkelen. Voor scholen ligt hier dus een belangrijke taak: hoe maak je van de school een taalrijke leeromgeving? En hoe kun je...
-
Opleidingsmodule NT1 voor docenten volwasseneneducatie
Module van de opleiding tot docent Basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: laaggeletterdheid, digitale vaardigheden, NT1
Met de Module NT1 leer je alles over effectief taalonderwijs aan volwassenen. Deze module is bedoeld voor docenten in de volwasseneneducatie die zich verder willen bekwamen op het gebied van NT1 (Nederlands als eerste taal).In de module gaan...
-
O jee, een NT2-leerling in het praktijkonderwijs
Hoe kan ik de NT2-leerling ondersteunen?
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, NT2, regulier onderwijs
Het praktijkonderwijs krijgt steeds vaker te maken met de instroom van anderstalige leerlingen vanuit de ISK. Deze leerlingen zitten nog middenin hun taalleerproces. In het praktijkonderwijs krijgen zij de kans om hun taalvaardigheid verder te...
-
Opleidingsmodule Samenwerken met vrijwilligers en netwerkpartners
Module van de opleiding tot docent Basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: NT2, NT1, volwasseneneducatie
Wat zijn de verschillende rollen die vrijwilligers hebben in de vowasseneneducatie? Welke andere netwerkpartnes bevinden zich in het veld van de volwasseneneducatie, en welke belangen spelen er? Hoe kun je op een goede manier samenwerken met alle...
-
Opleidingsmodule Intake voor docenten volwasseneneducatie
Module van de opleiding tot docent Basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: NT1, volwasseneneducatie
Wat komt er allemaal kijken bij een goede intake in de volwasseneneducatie? Hoe zorg je ervoor dat je goed kunt doorverwijzen naar een passend traject? In de Module Intake van de opleiding tot docent Basisvaardigheden komt alles om een allround...
-
Opleidingsmodule Leren op afstand voor docenten volwasseneneducatie
Module van de opleiding tot docent Basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: digitale vaardigheden
Met de Module Leren op afstand krijgt u inzicht in de didactiek van digitale leeromgevingen/lesmethodes en welke factoren van belang zijn bij het vormgeven van uw eigen online lespraktijk. De Module Leren op afstand is één van de negen...
-
Educatief partnerschap met een zomers tintje
Workshop Ouders in de Zomerschool
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: ouderbetrokkenheid, Zomerschool, educatief_thuismilieu
Ouderbetrokkenheid een boost geven tijdens de zomer? Meldt u dan aan voor de workshop Ouders in de Zomerschool. Tijdens deze workshop maakt u kennis met onder andere de activiteitenklapper en zet u de eerste onderdelen van uw ouderprogramma op...
-
Basisscholing NT2 voor mbo-docenten
Open inschrijving, online (incompany mogelijk)
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: nederlands, NT2, differentiëren
Mbo- en entree-opleidingen krijgen steeds vaker te maken met de instroom van anderstalige studenten. Deze studenten zitten nog midden in het proces van tweedetaalverwerving. Ze hebben extra ondersteuning nodig om de vakinhoud te begrijpen én om...
-
Werken met een verlengde intake in de ISK
Drie bijeenkomsten gericht op een goede start van leerlingen
Doelgroep: ISK Trefwoorden: NT2, verlengde intake
Wat kan en weet de leerling al? Hoe gemakkelijk pikt de leerling de instructie en lesstof op? Dat zijn belangrijke vragen als je leerlingen in een passende leerroute wilt plaatsen. Met een verlengde intake krijg je – aan de hand van (formatieve)...
-
NT2 voor vakdocenten in de ISK
Scholing voor vakdocenten in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, NT2-didactiek
In de ISK krijgen de leerlingen lessen Nederlands, maar ook vakken als Biologie en Mens & maatschappij. In deze scholing maken ISK-vakdocenten kennis met de basis van NT2. De focus ligt op taalontwikkelend werken in de vaklessen. De aanpak wordt...
-
O jee, een NT2-leerling in de klas
Scholing tot NT2-deskundige in het regulier vo
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, NT2, regulier onderwijs
Het regulier voortgezet onderwijs krijgt steeds vaker te maken met de instroom van anderstalige leerlingen uit de ISK. Deze leerlingen zitten nog midden in het proces van tweedetaalverwerving. Zij hebben extra ondersteuning nodig om de vakinhoud te...
-
Werken aan leessucces in de ISK
Serie van twee studiemiddagen voor docenten in de ISK
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, differentiëren, activerende werkvormen
Hoe leer ik leerlingen in de ISK strategisch te lezen? Hoe zorg ik ervoor dat zij leeskilometers maken? Welke functionele en activerende werkvormen zet ik daarbij in? De scholing Werken aan leessucces in de ISK is geschikt voor docenten die hun...
-
Leesbevordering op maat
Voor docenten in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, leesvaardigheid, leesmotivatie
“Lezen is saai!” of “ik lees alleen als het moet.” Veel jongeren lezen niet graag. Dit kan om allerlei redenen zijn. Het lezen kost veel moeite, boekenaanbod is niet bekend, concentreren is lastig of het belang van lezen is voor de leerling...
-
Korte opleiding Taaldidactiek voor mbo-docenten
incompany mogelijk
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: woordenschat, taalbeleid, taaldidactiek
Effectief, efficiënt en uitdagend onderwijs voor de studenten! Dat willen alle docenten in het mbo. Hoe richt je je lessen Nederlands zo in dat studenten geactiveerd worden en met aandacht en plezier de lessen volgen?
-
Formatief evalueren en maatwerk
Formatief evalueren, maatwerk leveren en actief leren bij Nederlands of Engels in entree-opleidingen en mbo 2, 3, 4
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: differentiëren, activerende werkvormen, formatief evalueren, entree-opleiding, maatwerk
Om maatwerk te leveren en te differentiëren, is het nodig om te weten wat een student al kan en weet en wat nog niet. Met werkvormen voor formatieve evaluatie meet je al tijdens het leerproces in hoeverre de studenten de stof beheersen. Je deelt...
-
Train de werkvloer
De toekomst voor de inburgeraar
Doelgroep: Inburgering, Arbeidsmarkt Trefwoorden: taalontwikkeling, arbeidsmarkttoeleiding, taalcoaching, NT2, professionalisering, arbeidsmarkt, coaching, werkvloer, arbeidsmarktgericht, specialisatie, inburgering, intercultureel, nieuwkomers, statushouders, werknemersvaardigheden, werkervaringsplaats, werkgevers, participatie, onboarding, ontwikkeling, begeleiding, begeleiders, werkbegeleiders, bpv
Gemeenten en taalaanbieders stomen inburgeraars klaar voor participatie en de arbeidsmarkt. Wat als al deze inburgeraars aan de slag gaan? Hoe kan een werkgever ervoor zorgen dat deze nieuwe werknemers spoedig hun weg vinden op de werkvloer? Een...
-
NT2-beleid in het regulier vo
Een advies- en professionaliseringstraject (incompany)
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, NT2, regulier onderwijs
In het regulier voortgezet onderwijs krijgt men steeds vaker te maken met de instroom van anderstalige leerlingen, bijvoorbeeld vanuit de ISK. Deze leerlingen zitten nog midden in het proces van tweedetaalverwerving. Zij hebben extra ondersteuning...
-
Werken met uitstroomprofielen en leerlijnen in de ISK
Voor docententeams in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: leerlijnen, NT2, regulier onderwijs
Welke leerlingen heeft u op de ISK? Wat hebben deze leerlingen nodig en hoe richt u daar uw onderwijsprogramma op in? Het ITTA heeft, in samenwerking met LOWAN-vo, leerlijnen voor de ISK ontwikkeld. In deze scholing onderzoekt u met het...
-
Werken met woorden in de ISK
Serie van twee studiemiddagen voor docenten in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: woordenschat, activerende werkvormen, NT2-didactiek
Veel woorden leren is van groot belang voor het leren van het Nederlands als tweede taal. Maar welke woorden hebben nieuwkomers nodig en welke woorden zijn geschikt? Wat kunt u als docent bieden en wat kan de leerling zelf doen om autonoom woorden...
-
Zet je coachvaardigheden in!
Voor (taal)vrijwilligers
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: vrijwilliger, autonoom, coachen
Als vrijwilliger wil je iemand zo goed mogelijk bijstaan op het moment dat de ander iets nieuws aan het leren is. Denk aan: de Nederlandse taal, digitale vaardigheden, en ga zo maar door. Zou het niet makkelijk zijn als je af en toe wat kon...
-
Alle ouders bij school betrokken
Scholing voor mentoren en oudercoördinatoren in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: voortgezet onderwijs, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap
Hoe kunnen we ouders meer betrekken bij het leren van hun kind? Hoe blijf ik in gesprek met de ouders op onze school? Dat zijn vragen die leven in het voortgezet onderwijs. Om scholen hierbij te ondersteunen bij het intensiveren van de...
-
Taalbewust beroepsonderwijs
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek, taalvaardigheid
Taal is essentieel bij het leren van een vak en ook het Referentiekader Taal vereist aandacht voor de taalontwikkeling. Met een slimme aanpak biedt elke leersituatie gelegenheid om aan zowel het vak als aan de taal te werken.
-
Praktijkgericht taalleren
Voor docenten inburgering, participatie en basisvaardigheden
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: docenten, praktijkgericht leren
Trajecten voor inburgering en basisvaardigheden zijn gericht op succesvolle participatie. Praktijkgericht (taal)leren is daarbij een belangrijke succesfactor. Wat kunt u als docent doen om dit praktijkgerichte leren tot een succes te maken?
-
Aan de bak met Digiwak!
Voor leerkrachten in regulier basisonderwijs en onderwijs aan nieuwkomers
Doelgroep: Primair onderwijs Trefwoorden: woordenschat, Digiwak
Leerlingen in het basisonderwijs zouden aan het eind van groep 8 zo’n 15.000 woorden moeten kennen. Maar welke woorden bied je aan, welke woorden zijn geschikt en welke woorden hebben voor nieuwkomers nodig? De scholing Aan de bak met Digiwak is...
-
Opfrisbijeenkomst Taalassessoren Nederlands
Voor mbo-docenten - Op aanvraag
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalvaardigheid, taalniveau, examineren
Hebt u enige tijd geleden een training tot Taalassessor Nederlands gevolgd, maar wilt u uw kennis opfrissen? Dilemma's bij het beoordelen tegen het licht houden? Twijfelgevallen bespreken? Volg dan een (of meerdere) opfrisbijeenkomst(en). U kunt...
-
Instellingsexamens taal ontwikkelen
Voor constructeurs
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: nederlands, taalniveau, mbo, instellingsexamens, examineren, engels, Entree, entree-opleiding
Scholen kunnen binnen route 2 eigen instellingsexamens voor de talen ontwikkelen. Het ITTA kan op basis van ruime ervaring het werk van constructeurs ondersteunen. Op basis van onze grote kennis van mbo-opleidingen en werkveld formuleren...
-
Gecombineerde trajecten voor vluchtelingen
Beroepsonderwijs voor vluchtelingen en inburgeraars
Doelgroep: Inburgering, Mbo, Arbeidsmarkt Trefwoorden: geintegreerde trajecten, NT2, inburgeren
Vluchtelingen met verblijfsstatus moeten inburgeren en veel van hen zoeken een passende werkplek op de Nederlandse arbeidsmarkt. Mbo-scholen hebben de expertise, leeromgeving en faciliteiten om vluchtelingen een combinatie van inburgering en...
-
Werken met de Basislijst Schooltaalwoorden vmbo
Voor docenten Nederlands, vakdocenten en docenten ISK - incompany
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, activerende werkvormen
De Basislijst Schooltaalwoorden vmbo geeft docenten en leerlingen steun bij woordleren. De 1600 woorden van deze lijst zijn de basiswoorden van de verschillende vakken in het vmbo. Hoe zorgt u ervoor dat alle leerlingen deze woorden kennen, zodat ze...
-
Train-de-trainer Het Ei van Columbus
Voor docenten van oudercursussen - open inschrijving en incompany
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: taalbeleid, ouderbetrokkenheid, educatief_thuismilieu
Het Ei van Columbus is een aanvullend programma voor ouders van kinderen die op school woorden leren met het woordleerprogramma LOGO 3000.Het ouderprogramma Het Ei van Columbus is een taalcursus voor ouders, waarbij ouders de woorden leren die hun...
- Titel