Projectenoverzicht
- Titel
-
Ouders in de Zomerschool
Klapper voor samenwerking tussen ouders en school
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: educatief partnerschap, Zomerschool, educatief_thuismilieu
Ouders in de Zomerschool biedt handvatten om een programma voor ouders gedurende de Zomerschool te organiseren. Aan de hand van o.a. de Activiteitenklapper met ruim 40 activiteiten kunnen Zomerscholen een ouderbetrokkenheidsprogramma op maat...
-
Digitale Overheid, En Nu?! (DOEN?!)
Een coachende aanpak om de autonomie van laaggeletterden te bevorderen
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: digitale vaardigheden, coachen
De omslag naar de Digitale Overheid kan laaggeletterde mensen in grote problemen brengen. Wie die problemen duurzaam wil aanpakken, moet competenties ontwikkelen voor zelfstandig leren. De wereld verandert immers constant. Coaching lijkt een...
-
Iedereen aan de BAK!
De 3000 woorden die iedere kleuter moeten leren
Doelgroep: Primair onderwijs Trefwoorden: woordenschat, vve
Een lijst met de 3000 basiswoorden voor kleuters: de Basiswoordenlijst Amsterdamse Kleuters (BAK). Natuurlijk niet alleen voor Amsterdamse kleuters, maar wel in opdracht van de gemeente Amsterdam ontwikkeld.
-
Gecertificeerd beoordelen
Opleiding en certificering taalassessoren Nederlands
Doelgroep: - Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid, schrijfvaardigheid, examineren
Het ITTA verzorgde al voor verschillende ROC’s de opleiding tot taalassessor Nederlands in het mbo. Deelnemers leren daarin de instellingsexamens Nederlands in het mbo te beoordelen, op basis van het format van de instelling. Bij de opleiding...
-
Drieslag Taal
Praktijkboek taalbeleid Nederlands in mbo
Doelgroep: - Trefwoorden: taalbeleid, didactiek
Het concept Drieslag Taal is door het ITTA ontwikkeld. De Drieslag Taal gaat uit van een integraal taal- en rekenbeleid. Inmiddels is de Drieslag ook landelijk als uitgangspunt genomen voor de implementatie van het rekenbeleid en het Protocol...
-
Zonder wortels kun je niet groeien
Lessen voor migrantenomroepen met ondersteuning in de eigen taal
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: -
Nederlands leren met je eigen omroep, ondersteund door je eigen taal! Dat kan met Nederlandse lessen voor radio, tv en internet. De lessen zijn ontwikkeld door verschillende migrantenomroepen en het ITTA.
-
Het Ei van Columbus
Ouderparticipatie en taalontwikkeling in VVE
Doelgroep: - Trefwoorden: taalbeleid, onderzoek
Het project Het Ei van Columbus verbindt de taalontwikkeling van ouders aan die van hun kinderen. In dit project komen taalontwikkeling, ouderbetrokkenheid, versterking van het educatief thuismilieu en werken aan schoolsucces samen.
-
Didactiek NT2 voor ISK-docenten in tien bijeenkomsten & praktijkopdrachten
Korte opleiding NT2 voor docenten in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: professionalisering, NT2-docent, NT2-didactiek
Sinds 2010 verzorgt het ITTA op scholen in het land en als open inschrijvingstraining de Korte opleiding NT2 voor docenten in de ISK. Zowel beginnende als ervaren ISK-docenten versterken met deze opleiding hun vaardigheden in het lesgeven aan...
-
Tutorlezen met leescoaches
Vwo-leerlingen coachen zwakke lezers
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, onderzoek, leesvaardigheid
Vaak raken zwakke lezers in het vmbo steeds verder achterop: ze hebben moeite met vakteksten en gaan het lezen uit de weg. Waardoor ze nog meer moeite krijgen met vakteksten en nog minder zin in lezen. Schooluitval ligt op de loer....
-
Servicepunt Arbeidsmarktgerichte Inburgering
Info en ondersteuning voor gemeenten en werkgevers
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Wat kun je doen als de bedoeling is dat de inburgeraar aan het werk gaat of doorstroomt op de arbeidsmarkt? Het Servicepunt Arbeidsmarktgerichte Inburgering verzamelde en verspreidde informatie hierover.
-
Leren inspireren en motiveren van het team
Ondersteuning taalcoaches rond implementatie (van) plannen Taal & Rekenen
Doelgroep: - Trefwoorden: taalbeleid
De taal- en rekencoaches van het ID College in Leiden kregen de opdracht plannen voor implementatie van taal en rekenen te gaan maken. De plannen moesten domeingericht zijn en worden gemaakt met het hele team. Het ITTA ondersteunde de 26 coaches.
-
Vakdocenten en taal in het beroepsonderwijs
Onderzoek naar competentieontwikkeling
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, onderzoek
Hoe worden vakdocenten in het beroeps(gericht)onderwijs voorbereid op de talige kant van hun werk? De Nederlandse Taalunie wil weten of en hoe deze docenten leren om te gaan met taalzwakke leerlingen. Zij liet hierom onderzoek uitvoeren naar de...
-
Leesplezier én leersucces!
De Basislijst Schooltaalwoorden in het vmbo en in ISK
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, taalbeleid, didactiek
Succes bij begrijpend lezen is afhankelijk van de woordkennis van een leerling. De Basislijst Schooltaalwoorden vmbo bevat een selectie van 1600 schooltaalwoorden. Met deze lijst kunt u samen met uw collega's gericht werken aan uitbreiding van de...
-
Iedere docent een taalbewuste docent!
Intake Taalbewust Docent
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek, professionalisering
De Johan de Witt Scholengroep werkt doelgericht aan een taalbewust docententeam. De Intake Taalbewust Docent is één van de middelen in dit proces. De intake is afgenomen bij alle docenten, zowel taal- als vakdocenten.
-
Feedback op afstand
Vmbo-docenten coachen elkaar met web based instrument
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: didactiek, professionalisering, docent
Feedback op afstand is een nieuw feedbackinstrument voor vmbo-docenten. Beginnende docenten, maar ook docenten met ervaring, kunnen een filmpje van hun eigen les plaatsen op een beschermde website. Op een tijdstip naar keuze kunnen zij elkaar daarop...
-
Docenten trainen zichzelf in Online Study Circle
Grundtvig-project EU Speak 2014-2015
Doelgroep: - Trefwoorden: laagopgeleiden, schrijfvaardigheid, woordenschat, leesvaardigheid, laaggeletterdheid, docent
Europese universiteiten werken samen aan verbetering van het onderwijs aan laagopgeleide en laagtaalvaardige anderstaligen. Zij ontwikkelden een curriculum voor de opleiding van docenten die lesgeven aan deze doelgroep en een Online Study Circle....
-
Zelfstandig leren lezen en schrijven: duurzame geletterdheid
Innovatieve benadering voor geletterdheid NT1 en NT2
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: schrijfvaardigheid, leesvaardigheid, autonoom
-
Buitenschools leren
Zelfstandig taal leren buiten de les
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: buitenschools leren, vrijwilliger, taalstage
Vrijwillige taalondersteuning, of dit nu via taalmaatjes, taalcoaches, taalvrijwilligers of collega’s op de werkvloer is, kan een waardevolle aanvulling vormen op taallessen. Wat zijn geschikte activiteiten en hoe kunnen deze ondersteuners...
-
Arbeidsmarktgericht Inburgeren
Inburgeren en participeren gaan hand in hand
Doelgroep: Inburgering, Arbeidsmarkt Trefwoorden: geintegreerde trajecten
Werken In Nederland (WIN) In het project WIN heeft ITTA samen met de HIT Foundation en het COA een methodiek ontwikkeld voor een succesvolle integratie van oud- en nieuwkomers. Toeleiding naar de arbeidsmarkt gaat hierbij hand in hand met...
-
Het Ei van Columbus
Een programma voor Taal, Ouderbetrokkenheid en Participatie (TOP)
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: taalbeleid, ouderbetrokkenheid, educatief_thuismilieu
Het programma Het Ei van Columbus verbindt de taalontwikkeling van ouders aan die van hun kinderen. Taalontwikkeling, ouderbetrokkenheid, versterking van het educatief thuismilieu en werken aan schoolsucces komen hierin samen. Uit pilots uitgevoerd...
-
Fast Lane to the labour market: snel op weg naar werk of opleiding
Erasmus+ project: een praktische aanpak voor de toeleiding naar werk of beroepsopleiding
Doelgroep: Inburgering, Arbeidsmarkt Trefwoorden: mbo, inburgeren, arbeidsmarkt
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat vluchtelingen en andere nieuwkomers voldoende zijn toegerust om aan het werk te komen? En hoe kunnen bedrijven zorgen voor een goede inpassing op de werkvloer? In het project Fast Lane to the Labour market & VET...
-
Opleidingsmodules Docent Basisvaardigheden
Post-hbo modules rekenen, NT1, digitale vaardigheden en meer
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: laaggeletterdheid, rekenen, digitale vaardigheden, NT1, volwasseneneducatie, vrijwilligers, coaching, intake, leren_op_afstand, module, deskundigheidsbevordering
In 2018 zijn in opdracht van het Steunpunt Basisvaardigheden modules gemaakt waarmee een opleiding tot docent Basisvaardigheden kan worden ingericht. Sinds 2019 verzorgt het ITTA modules van deze opleiding.
-
Ouders en school samen betrokken
Scholing voor mentoren en oudercoördinatoren in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: voortgezet onderwijs, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap
Zo divers als de populatie kinderen op een middelbare school in Nederland, zo divers is ook de populatie ouders. Hoogopgeleid, laagopgeleid, anderstalig, Nederlandstalig, diversiteit alom. Wat zij gemeen hebben, is dat zij hun kind vaak zo goed...
-
Samenwerkend lezen in de ISK
Samen werken aan een beter tekstbegrip
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, differentiëren, activerende werkvormen
Binnen de ISK worden leerlingen in een relatief korte periode klaargestoomd voor een succesvolle doorstroom naar het regulier onderwijs. De sprong die zij daarbij moeten maken in hun Nederlandse leesvaardigheid is groot. Na een aantal jaar...
-
Competenties docent ISK in beeld
Inzichtelijk maken wat een goede docent in de Internationale Schakelklas aan competenties heeft
Doelgroep: ISK Trefwoorden: professionalisering, NT2-docent
ISK-leerlingen vormen een op zichzelf staande doelgroep van NT2-leerders die wezenlijk anders is dan de groep volwassen NT2-leerders. Dat betekent dat er aandacht moet zijn voor de specifieke vaardigheden en kennis die in het ISK-onderwijs een rol...
-
Leesbegrip in beeld
Praktijkgericht onderzoek naar dynamisch toetsen
Doelgroep: Primair onderwijs Trefwoorden: onderzoek, leesvaardigheid
Begrijpend lezen vraagt verschillende vaardigheden van een leerling. Zo moet de leerling woorden kunnen lezen, woorden begrijpen en verbanden tussen zinnen kunnen leggen. Om passend begrijpend leesonderwijs te bieden, wil je naast het leesniveau ook...
-
Praktijkgericht taal leren - inburgering 2020
Wat weten we al?
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: -
Via praktijkgericht leren breidt de inburgeraar zijn taalcontact uit. En taalcontact is een van de grootste succesfactoren voor het leren van een taal. Wie veel met moedertaalsprekers praat, leert de taal gemakkelijker en sneller. Als de...
-
Drieslag NT2 biedt inspiratie
NT2-leerlingen groeien verder in het regulier onderwijs
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taalontwikkeling, leerlijnen, NT2
Een NT2-leerling die doorstroomt naar het regulier onderwijs komt daar in aanraking met allerlei nieuwe vakken, nieuwe klasgenoten en nieuwe docenten. Hier wordt de leerling ondergedompeld in het regulier onderwijs en daarmee ook in de Nederlandse...
-
ISK-methode Kennis in de Klas
Werken aan taal en vakinhoud ter voorbereiding op het regulier onderwijs
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, NT2-didactiek
In de tweede fase van de ISK bereiden leerlingen zich voor op het regulier onderwijs. De ontwikkeling van de Nederlandse taalvaardigheid en kennismaking met de vakinhoud gaan hand in hand. Het ITTA ontwikkelde Kennis in de Klas (KIK): een methode...
-
Zomerscholen in de ISK
Werken aan taal in de zomervakantie
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: ISK, NT2, regulier onderwijs
Nieuwkomersleerlingen krijgen op de ISK volop de kans om zich onder te dompelen in de Nederlandse taal. Tijdens de zomervakantie is er veel minder taalcontact. Daar komt nog bij dat leerlingen zowel in schooljaar 2019-2020 als schooljaar 2020-2021...
-
Checklists Taalrijke leeromgeving en Praktijkgerichtheid
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering, Taal en ouderbetrokkenheid, Arbeidsmarkt Trefwoorden: kwaliteit, vrijwilligers, participatie, taalaanbod
Hoe kun je de kwaliteit van participatieactiviteiten en informeel taalaanbod inschatten? Het ITTA ontwikkelde in opdracht van de gemeente Amsterdam twee checklists waarmee de praktijkgerichtheid van taalaanbod in kaart kan worden gebracht, en...
-
TOVII - oproep voor pilotdocenten
Trajectadvies Observatie Verlengde Intake Inburgering
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Klantmanagers moeten in de WI2021 voor inburgeraars de geschikte inburgeringsroute vaststellen. Maar hoe bepaal je wat passend is bij iemand die je nauwelijks kent? Met een verlengde intake (of Startklas) krijg je een beter beeld van de inburgeraar....
- Titel