Projectenoverzicht
- Titel
-
Checklists Taalrijke leeromgeving en Praktijkgerichtheid
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering, Taal en ouderbetrokkenheid, Arbeidsmarkt Trefwoorden: kwaliteit, vrijwilligers, participatie, taalaanbod
Hoe kun je de kwaliteit van participatieactiviteiten en informeel taalaanbod inschatten? Het ITTA ontwikkelde in opdracht van de gemeente Amsterdam twee checklists waarmee de praktijkgerichtheid van taalaanbod in kaart kan worden gebracht, en...
-
Opleidingsmodules Docent Basisvaardigheden
Post-hbo modules rekenen, NT1, digitale vaardigheden en meer
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: laaggeletterdheid, rekenen, digitale vaardigheden, NT1, volwasseneneducatie, vrijwilligers, coaching, intake, leren_op_afstand, module, deskundigheidsbevordering
In 2018 zijn in opdracht van het Steunpunt Basisvaardigheden modules gemaakt waarmee een opleiding tot docent Basisvaardigheden kan worden ingericht. Sinds 2019 verzorgt het ITTA modules van deze opleiding.
-
Buitenschools leren
Zelfstandig taal leren buiten de les
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: buitenschools leren, vrijwilliger, taalstage
Vrijwillige taalondersteuning, of dit nu via taalmaatjes, taalcoaches, taalvrijwilligers of collega’s op de werkvloer is, kan een waardevolle aanvulling vormen op taallessen. Wat zijn geschikte activiteiten en hoe kunnen deze ondersteuners...
-
VIME - Volunteers in Migrant language Education
In welke rol zijn taalvrijwilligers van toegevoegde waarde?
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: vrijwilliger, NT2
Taalvrijwilligers zijn er in verschillende soorten en maten. Ze worden bijvoorbeeld ingezet als taalmaatje of klassenassistent en vervullen ieder op hun eigen manier hun rol. Wat die rollen precies zijn en op welke manier de vrijwilliger een...
-
VIME: Volunteers in Migrant Education
How do volunteers add value to the classroom?
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: -
The Erasmus + VIME project is focused on the use of volunteers to add value to migrant adult language and literacy learning. The project will provide guidance on the possible roles volunteers can play in the process of language learning, integration...
-
Vrijwilligers bij NT1-trajecten: sturen op kwaliteit en effectiviteit
Een model, rollen en competenties
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: vrijwilliger, digitale vaardigheden, NT1
De laatste jaren zien we binnen de non-formele maar ook de formele volwasseneneducatie een toenemende inzet van vrijwilligers. Niet alleen bij trajecten voor migranten, maar ook bij ondersteuningsaanbod basisvaardigheden dat zich vooral richt op...
-
Praktijkgericht taal leren - inburgering 2020
Wat weten we al?
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: -
Via praktijkgericht leren breidt de inburgeraar zijn taalcontact uit. En taalcontact is een van de grootste succesfactoren voor het leren van een taal. Wie veel met moedertaalsprekers praat, leert de taal gemakkelijker en sneller. Als de...
- Titel