Publicatiesoverzicht
- Titel
- Publicatiedatum
-
Succesvolle in- en doorstroom van NT2-studenten in mbo-opleidingen - 2019
Extra taalondersteuning buiten de vakles is onontbeerlijk
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid, vakonderwijs, NT2 Type: Literatuur
Het overgrote deel van de jongvolwassen migranten is voor de toetreding op de Nederlandse arbeidsmarkt aangewezen op een opleiding op mbo-niveau. NT2-studenten die in het beroepsonderwijs minimaal een mbo-diploma niveau 2 behalen, vergroten de kans...
-
Taalbewust beroepsonderwijs - 2017
Vijf vuistregels voor effectieve didactiek
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, vakonderwijs
2e druk! Voor alle docenten in (v)mbo Dit boek is een toegankelijke en prikkelende uitgave voor alle (aankomende) docenten in het (v)mbo, zowel docenten Nederlands als beroepsvakdocenten. Het boek staat boordevol lesideeën en effectieve en...
-
Voorbeeldopdracht Dagverslag stage - 2017
Een praktisch voorbeeld uit Taalbewust beroepsonderwijs. Vijf vuistregels voor effectieve didactiek.
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: schrijfvaardigheid, mbo docenten
Hieronder zie je een voorbeeld van een opdracht uit het boek Taalbewust beroepsonderwijs. Vijf vuistregels voor effectieve didactiek. (Coutinho, 2014/2017) van Tiba Bolle en Inge van Meelis. In dit voorbeeld zie je hoe je studenten kunt begeleiden...
-
Samen kom je verder... - 2017
Doorstroom van internationale schakelklas naar mbo
Doelgroep: ISK, Mbo Trefwoorden: doorlopende_leerlijnen
In dit artikel pleit Lies Alons ervoor dat vanaf dat een leerling de ISK binnenkomt, het doelperspectief centraal staat. Zo gaat de leerling doelgericht te werk en kan er beter gewerkt worden aan doorstroom naar regulier (vervolg)onderwijs. Wat is...
-
Doorstroomprofielen mbo van anderstalige migranten en vluchtelingen - 2016
Diverse populatie migranten: verschillende mogelijkheden en behoeften
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
Veel instellingen worstelen met niveaubepaling Nederlands. In het overzicht van profielen staat hoe instellingen om zouden kunnen gaan met vluchtelingenstudenten bij instroom in een mbo-opleiding en welke leerroutes mogelijk zijn.
-
Handreiking Examinering van anderstalige migranten in de examens Nederlandse taal in het mbo - 2016
Voor vluchtelingen, maar ook voor andere midden-opgeleide migranten die kort in Nederland zijn, kan het mbo een uitgelezen route naar diploma en werk zijn.
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
In een groot aantal gemeenten en instellingen is men dan ook op zoek naar passende manieren om anderstaligen hiernaartoe te leiden. De verplichte examinering van de Nederlandse taal op 2F of 3F aan het eind van de mbo-opleiding kan een barrière...
-
Moeiteloos op stagegesprek - 2015
Gespreksvaardigheid in beroepssituaties
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
In dit artikel beschrijft Inge van Meelis hoe je de gespreksvaardigheid van studenten in het (v)mbo kunt ontwikkelen.
-
Voldoende bewijs? - 2015
De waarde van het Staatsexamen NT2 Programma I voor het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
Artikel in LES 193. In dit artikel gaat Tiba Bolle in op vragen rondom de plaats van het Staatsexamen NT2 Programma I in het mbo. Vragen die aan bod komen zijn: Welke overeenkomsten zijn er tussen niveau B1 en 2F en wat zijn de gevolgen voor de...
-
Taalontwikkelend werken - 2014
Tips en leermiddelen voor taaldocenten, vakdocenten en management
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, vakonderwijs
Artikel in LES 190. Op de website van de Campagne Leersucces vmbo-mbo is een grote hoeveelheid handige materialen en informatie beschikbaar over taalontwikkelend werken, zo ontdekten de deelnemers aan de proeverij over deze site. Zoals een...
-
Taalbewust beroepsonderwijs - 2014
Handboek effectieve didactiek in het (v)mbo
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, vakonderwijs
Artikel in Les 189. Begin dit jaar verscheen er een praktisch boek over taal in het (v)mbo: Taalbewust beroepsonderwijs, vijf vuistregels voor effectieve didactiek (Coutinho 2014). De auteurs zijn experts in taalgericht vakonderwijs in het mbo bij...
-
Wie taalbewust lesgeeft maakt onderwijs aantrekkelijker - 2014
Taalgerichte vakdidactiek in praktische leersituaties
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, vakonderwijs
Artikel in Van 12 tot 18. Taalontwikkeling en de ontwikkeling van vakkennis kunnen samen opgaan. Meer dan dat, ze kunnen elkaar versterken. Vooral in het vmbo en het mbo geeft ‘taalbewust lesgeven’ kansen om leerlingen sterker te betrekken bij...
-
Taalbewust beroepsonderwijs - 2014
Vijf vuistregels voor effectieve didactiek
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek, taalontwikkeling
Docenten kunnen direct aan de slag met de vijf vuistregels voor taalstimulerend, efficiënt en leerzaam onderwijs.
-
Reflecteren op voorbeelden uit de NT2-praktijk - 2013
KET-lessen
Doelgroep: ISK, Mbo, Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: didactiek
Artikel in LES 185. Werken aan je eigen docentcompetenties of dat van een team? KET-lessen bevat bijna honderd interessante lesfragmenten uit de dagelijkse lespraktijk, voorzien van reflectievragen. De passages hebben betrekking op verschillende...
-
Hoe krijg je vakdocenten 'mee' - 2013
Een studiedag voor vakdocenten
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: didactiek Type: Literatuur
Artikel in LES 183. Op de studiedag van de Mbo Taalcoach Academie in januari 2013 presenteerde Emmy van Dorp van het Da Vinci College een succesvolle aanpak om de vakdocenten ' mee' te krijgen. In gesprek met Bregje Kaars Sijpesteijn van het ITTA...
-
Samenwerken aan leersucces - 2013
Vmbo en mbo samen naar niveau 2F
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek Type: Literatuur
Artikel in LES 183. In de Campagne Leersucces hebben diverse scholen gewerkt aan een doorlopende leerlijn. Centraal stonden het ontwikkelen van een taalstimulerende aanpak in de opleiding en de samenwerking tussen taal- en vakdocenten. In dit...
-
Taalonderwijs in het mbo - 2013
Een speciale uitgave van Levende Talen
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
Artikel in LES 181. Afgelopen december bracht Levende Talen Magazine voor haar leden een special uit over het middelbaar beroepsonderwijs. Doel van de special is een beeld te schetsen van de ontwikkelingen omtrent de taaleisen en het...
-
Taalcoaches werken aan taalbeleid - 2013
Op weg naar de examens Nederlands in het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: - Type: Literatuur
Artikel in Levende Talen - De invoering van centrale examens taal en rekenen heeft de aandacht voor de taalniveaus van de studenten in het mbo enorm vergroot. De centrale examens zijn generiek ingericht, dat wil zeggen dat zij gericht zijn op...
-
Nederlands op de kaart zetten - 2012
Taalcoaches aan het werk in het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: - Type: Literatuur
Artikel in LES 179. De invoering van verplichte landelijke examens taal en rekenen in het mbo heeft veel teweeg gebracht. Het vak Nederlands is na de invoering van het referentiekader taal niet meer weg te denken uit het mbo.
-
Oplosbare en niet oplosbare (echte) dilemma's - 2012
Beoordelen van schrijf- en spreekproducten
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
Artikel in LES 173. Op de conferentie BVNT2 werden twee workshops gegeven over het beoordelen van spreek- en schrijfproducten door Jacqueline de Maa, Tiba Bolle en Inge van Meelis van het ITTA. In de workshop beoordeelden zij met de deelnemers een...
-
Taalachterstanden wegwerken - 2012
Interventies van taalcoaches
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
Artikel in Profiel 6. Het mbo wordt van hogerhand gestimuleerd om taalachterstanden weg te nemen en de taalvaardigheid van hun studenten te verhogen. Er zijn centrale examens ingevoerd waar iedere student straks mee te maken krijgt.
-
Docentcompetenties, Maatwerk, Intake, Taalcontact - 2011
Succesfactoren Nt2, deel IV
Doelgroep: ISK, Mbo, Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: onderzoek, didactiek
Artikel in LES 173. Wat zijn succesfactoren in het Nt2-onderwijs? Vanaf 2008 werd daarnaar onderzoek uitgevoerd, op verzoek van het ministerie van VROM.
-
Vruchtbare acties om tegen de stroom in te roeien - 2011
Kansen voor succesvolle intensivering van taal in het beroepsonderwijs
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: - Type: Literatuur
Artikel in LES 173. Taal en rekenen zijn onmiskenbaar terug in het beroepsonderwijs. Jarenlang waren het de ondergeschoven kindjes in het curriculum; in menige opleiding schitterden ze zelfs door afwezigheid.
-
De leerling aan het woord - 2011
Werken aan leesvaardigheid in vmbo en mbo
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid Type: Literatuur
Artikel in Van 12-18 - Wat vinden leerlingen over lezen en wat kunnen docenten doen om leesvaardigheid te bevorderen?
-
'Schrijven voor het echie' - 2011
Beroepsgerichte schrijfopdrachten in (v)mbo
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: schrijfvaardigheid
Artikel in LES 169 - In het vmbo en de mbo-opleidingen niveau 1, 2 en 3, moeten leerlingen taalniveau 2F bereiken (vergelijkbaar met niveau B1). Docenten maken zich daar zorgen over, in het bijzonder de docenten van korte opleidingen zoals AKA, mbo...
-
Leersucces in beeld / leerling aan het woord - 2011
Doelgroep: ISK, Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, doorlopende_leerlijnen Type: Materiaal
De dvd Leersucces in beeld biedt een kijkje in de keuken van taal- en vakdocenten die gezamenlijk werken aan taalontwikkelend beroepsonderwijs.
-
Drieslag Taal - 2010
Praktijkboek taalbeleid Nederlands in het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid
Een praktijkboek met stappenplannen, voorbeelden, interviews en artikelen.
-
Onderzoek opbrengsten Campagne Leersucces vmbo - mbo - 2009
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: - Type: Archief
In het kader van de Campagne Leersucces is onderzoek gedaan naar de opbrengsten van de ontwikkelde methodiek. De centrale vraag was: hebben docenten in de loop van het traject hun didactische aanpak uitgebreid en verbeterd door de aangeboden...
-
Taal is cruciaal - 2009
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
De modernisering van het middelbaar beroepsonderwijs is een uitdaging van een ongekende omvang. Een proces van vallen en opstaan. Er bestaan geen blauwdrukken en die komen er ook niet. Het is een periode die zich laat kenmerken door begrippen als...
-
Taal en AKA - 2009
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Om te kunnen functioneren op de arbeidsmarkt en in het sociale leven is het belangrijk de Nederlandse taal goed te beheersen. Ook voor de deelnemers aan de AKA-opleidingen in het mbo. Daarom heeft een werkgroep, in opdracht van het Procesmanagement...
-
Taaltaken voor iedereen - 2008
Taken verdelen in een team
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in LES 155 - In het mbo wordt hard gewerkt aan taalontwikkeling Nederlands. De taaldocent kan dit niet alleen, alle docenten kunnen (en moeten) een rol spelen om de vereiste taalniveaus binnen het bereik van de leerlingen te brengen. Inge...
-
Nederlands is een vak, ook in beroepsopleiding - 2008
Taalvaardigheid en leersucces
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in Didaktief - De taalbeheersing van vmbo- en mbo-leerlingen is vaak beneden niveau. Variatie in het aanbod van Nederlands taalonderwijs kan hun vaardigheid vergroten.
-
Taalwinst via stage - 2008
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: stage Type: Archief
Artikel in Van 12-18 - Leerlingen die nog veel taal moeten bijleren, kunnen voordeel hebben van een juiste stageplek. Het is uitermate belangrijk om veel zorg en aandacht te besteden aan de keuze van geschikte stageplekken en te zorgen voor een...
-
Taalniveau te hoog voor AKA? - 2008
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: - Type: Archief
Artikel in Profiel - Vanaf het schooljaar 2007-2008 moeten alle deelnemers die starten met een experimentele mbo-opleiding een basisniveau Nederlands beheersen op het moment dat zij hun opleiding afronden.
-
Samenwerking nodig voor warme overdracht - 2008
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in Van 12-18 - Te vaak gaat het mis als anderstalige en taalzwakke vmbo-b leerlingen naar de mbo-2 opleidingen overstappen. Samenwerking tussen vmbo- en mbo docenten kan een eerste stap zijn voor verbetering. Daardoor worden doorgaande...
-
Vernieuwde aandacht voor taal - 2007
Ontwikkeling en beoordeling van het Nederlands (T1/T2) bij mbo-leerlingen
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in LES 149 - Taalvaardigheid in de beroepsopleidingen is een onderwerp dat weer geheel midden op het podium is gezet. De politiek, de vakbladen en andere media laten zich bijna dagelijks horen over dit onderwerp.
-
Iedere docent is taaldocent - 2007
Taalbeleid als speerpunt
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in Profiel - Taal staat weer op de agenda bij veel opleidingscentra. Dat is een goed teken, maar er is nog veel werk te verrichten, niet alleen door taal- maar ook door vakdocenten.
-
Dilemma's van de taalcoach - 2007
Taalcoaches aan het werk in mbo opleidingsteams
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in LES 149 - In het project Taalontwikkeling in het mbo - taalcoaches aan de slag met vakteams wordt op vijf roc's taalbeleid concreet uitgewerkt door taalcoaches, altijd in samenwerking met hun opleidingsteams.
-
Een brede visie op taalontwikkeling - 2007
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in Profiel - Er zijn drie manieren om meer Nederlands te leren in de beroepsopleidingen vmbo en mbo. Het zou beter zijn als de drie verschillende manieren naast elkaar worden toegepast. Het is hoog tijd voor een brede visie op...
-
Wat is een GIT? - 2007
Taal leren in de beroepsopleiding
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel - Er is sprake van een Geïntegreerd Traject wanneer de losse NT2-taalcursus die anderstaligen zouden moeten volgen om hun taalniveau te verhogen, niet voorafgaand aan, maar naast en dus tijdens de beroepsopleiding kan worden gevolgd, en...
-
Taal in de brede assistentopleiding - 2006
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in LES 143 - Bij de afdeling Toeleiding en Toerusting van het Nova College in Santpoort Noord zijn drie taaldocenten verantwoordelijk voor taal in het competentiegerichte curriculum van de trajecten assistent opleiding...
-
Wat verandert er voor de taaldocenten? - 2005
Taken van de taaldocent in de competentiegerichte opleiding
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in LES 138 - Er wordt alom hard gewerkt aan de inrichting van competentiegerichte beroepsopleidingen. Praktijkgerichte programma's worden gemaakt, al dan niet volgens de uitgangspunten van 'natuurlijk leren'. Opdrachten worden ontwikkeld...
-
Vakgesprekken - 2001
Methode NT2 voor gespreksvaardigheid
Doelgroep: Inburgering, Mbo Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid Type: Archief
Het materiaal is ontwikkeld om anderstaligen sneller te laten deelnemen aan het arbeidsproces of een kwalificerende opleiding.
-
Vakonderwijs aan anderstaligen - 2001
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Succes van anderstaligen in vakopleidingen kan bevorderd worden door het onderwijs op een nieuwe manier in te richten.
-
Functietraining publieksfuncties - 1997
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: - Type: Archief
Een pakket leermiddelen voor deelnemers aan opleidingen die leren voor een beroep in de zakelijke dienstverlening. Het biedt extra ondersteuning voor hen die het Nederlands niet als moedertaal hebben en/of weinig ervaring hebben met klantgericht...
-
Duidelijke Taal! - 1997
Doelgroep: Inburgering, Mbo Trefwoorden: - Type: Archief
Duidelijke Taal! is een multimediaal pakket voor gebruik in het volwassenenonderwijs, de beroepseducatie en bedrijfsopleidingen, en voor zelfstandig lerende volwassenen.
-
Taalstages op de werkvloer - 1996
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: stage Type: Archief
Het organiseren van taalstages in bedrijven is een uitmuntende manier om de taalles en de werkplek dichter bij elkaar te brengen.
- Titel
- Publicatiedatum