Publicatiesoverzicht
- Titel
- Publicatiedatum
-
Handreiking voor docenten in het PrO - 2021
O jee, een NT2-leerling in het praktijkonderwijs!
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, NT2, regulier onderwijs Type: Literatuur
Het praktijkonderwijs heeft te maken met instroom van veel NT2-leerlingen. Deze leerlingen zitten nog midden in hun tweedetaalverwervingsproces. Het is belangrijk dat zij voldoende begeleiding krijgen. Het ITTA heeft in opdracht van LOWAN-vo een...
-
Ouders en school: betrokken in dezelfde taal - 2018
Taal- en ouderbetrokkenheid in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: voortgezet onderwijs, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap
Ouders willen hun kind graag helpen en ondersteunen tijdens de loopbaan in het voortgezet onderwijs. Maar zeker laagopgeleide, laaggeletterde en/of anderstalige ouders weten vaak niet goed hoe ze dat kunnen doen. Voor hen heeft het ITTA de cursus...
-
Taalbewust beroepsonderwijs - 2017
Vijf vuistregels voor effectieve didactiek
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, vakonderwijs
2e druk! Voor alle docenten in (v)mbo Dit boek is een toegankelijke en prikkelende uitgave voor alle (aankomende) docenten in het (v)mbo, zowel docenten Nederlands als beroepsvakdocenten. Het boek staat boordevol lesideeën en effectieve en...
-
Samenwerken aan een betere leesvaardigheid - 2016
Een vakoverstijgende aanpak voor samenwerkend lezen in het vo
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, activerende werkvormen
Veel leerlingen in het voortgezet onderwijs ervaren moeilijkheden bij het lezen van hun schoolboekteksten. Problemen met tekstbegrip kunnen leiden tot lage cijfers of zelfs schooluitval. Om dit te voorkomen is het belangrijk om de leesvaardigheid...
-
Handleiding basislijst schooltaalwoorden vmbo - 2016
Werken aan woordenschat in de zaakvakken
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, didactiek, vakonderwijs
Succes bij begrijpend lezen is erg afhankelijk van de woordkennis van een leerling. Een grote groep leerlingen op het vmbo heeft problemen met leesvaardigheid en dus ook met woordenschat.
-
Leescoaches zijn lief, leuk, aardig, maar praten en lachen soms veel! - 2014
Samen lezen in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, leesmotivatie, leesbevordering
Artikel in LES 189. Leerlingen in het voortgezet onderwijs die moeite hebben met lezen, zijn vaak minder gemotiveerd om zelfstandig te lezen. Om het lezen te stimuleren is het daarom van belang om naast aandacht voor leestechniek en leesstrategieën...
-
Taalontwikkelend werken - 2014
Tips en leermiddelen voor taaldocenten, vakdocenten en management
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, vakonderwijs
Artikel in LES 190. Op de website van de Campagne Leersucces vmbo-mbo is een grote hoeveelheid handige materialen en informatie beschikbaar over taalontwikkelend werken, zo ontdekten de deelnemers aan de proeverij over deze site. Zoals een...
-
Taalbewust beroepsonderwijs - 2014
Handboek effectieve didactiek in het (v)mbo
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, vakonderwijs
Artikel in Les 189. Begin dit jaar verscheen er een praktisch boek over taal in het (v)mbo: Taalbewust beroepsonderwijs, vijf vuistregels voor effectieve didactiek (Coutinho 2014). De auteurs zijn experts in taalgericht vakonderwijs in het mbo bij...
-
Wie taalbewust lesgeeft maakt onderwijs aantrekkelijker - 2014
Taalgerichte vakdidactiek in praktische leersituaties
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, vakonderwijs
Artikel in Van 12 tot 18. Taalontwikkeling en de ontwikkeling van vakkennis kunnen samen opgaan. Meer dan dat, ze kunnen elkaar versterken. Vooral in het vmbo en het mbo geeft ‘taalbewust lesgeven’ kansen om leerlingen sterker te betrekken bij...
-
Taalbewust beroepsonderwijs - 2014
Vijf vuistregels voor effectieve didactiek
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek, taalontwikkeling
Docenten kunnen direct aan de slag met de vijf vuistregels voor taalstimulerend, efficiënt en leerzaam onderwijs.
-
Reflecteren op voorbeelden uit de NT2-praktijk - 2013
KET-lessen
Doelgroep: ISK, Mbo, Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: didactiek
Artikel in LES 185. Werken aan je eigen docentcompetenties of dat van een team? KET-lessen bevat bijna honderd interessante lesfragmenten uit de dagelijkse lespraktijk, voorzien van reflectievragen. De passages hebben betrekking op verschillende...
-
Samenwerken aan leersucces - 2013
Vmbo en mbo samen naar niveau 2F
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek Type: Literatuur
Artikel in LES 183. In de Campagne Leersucces hebben diverse scholen gewerkt aan een doorlopende leerlijn. Centraal stonden het ontwikkelen van een taalstimulerende aanpak in de opleiding en de samenwerking tussen taal- en vakdocenten. In dit...
-
Docentcompetenties, Maatwerk, Intake, Taalcontact - 2011
Succesfactoren Nt2, deel IV
Doelgroep: ISK, Mbo, Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: onderzoek, didactiek
Artikel in LES 173. Wat zijn succesfactoren in het Nt2-onderwijs? Vanaf 2008 werd daarnaar onderzoek uitgevoerd, op verzoek van het ministerie van VROM.
-
De leerling aan het woord - 2011
Werken aan leesvaardigheid in vmbo en mbo
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid Type: Literatuur
Artikel in Van 12-18 - Wat vinden leerlingen over lezen en wat kunnen docenten doen om leesvaardigheid te bevorderen?
-
'Schrijven voor het echie' - 2011
Beroepsgerichte schrijfopdrachten in (v)mbo
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: schrijfvaardigheid
Artikel in LES 169 - In het vmbo en de mbo-opleidingen niveau 1, 2 en 3, moeten leerlingen taalniveau 2F bereiken (vergelijkbaar met niveau B1). Docenten maken zich daar zorgen over, in het bijzonder de docenten van korte opleidingen zoals AKA, mbo...
-
Leersucces in beeld / leerling aan het woord - 2011
Doelgroep: ISK, Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, doorlopende_leerlijnen Type: Materiaal
De dvd Leersucces in beeld biedt een kijkje in de keuken van taal- en vakdocenten die gezamenlijk werken aan taalontwikkelend beroepsonderwijs.
-
Pubers als Taalcoach? - 2010
Maatschappelijke stages en Inburgering
Doelgroep: Inburgering, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: stage, inburgeren, regulier onderwijs
Artikel in LES 166. Leerlingen in het voortgezet onderwijs die inburgeraars helpen met de Nederlandse taal en met hun kennismaking met de Nederlandse samenleving. Wat zijn de mogelijkheden, wat zijn de aandachtspunten?
-
Woorden kennen levert plezier én leersucces op - 2010
Werken met de basislijst Schooltaalwoorden in het vmbo
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, leesvaardigheid, vakonderwijs
Artikel in Les 147 - Hierin beschrijft Lies Alons hoe docenten met de Basislijst Schooltaalwoorden vmbo samen met hun leerlingen kunnen werken aan uitbreiding van woordkennis in de onderbouw van het vmbo.
-
Onderzoek opbrengsten Campagne Leersucces vmbo - mbo - 2009
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: - Type: Archief
In het kader van de Campagne Leersucces is onderzoek gedaan naar de opbrengsten van de ontwikkelde methodiek. De centrale vraag was: hebben docenten in de loop van het traject hun didactische aanpak uitgebreid en verbeterd door de aangeboden...
-
Taalcoach helpt collega's een handje - 2008
Taalcoaches, taalvaardigheid en schoolsucces
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in Van 12-18 - Schoolsucces en taalvaardigheid kunnen niet zonder elkaar. De taalcoach is een van de middelen die een school daarbij kan inzetten.
-
Nederlands is een vak, ook in beroepsopleiding - 2008
Taalvaardigheid en leersucces
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in Didaktief - De taalbeheersing van vmbo- en mbo-leerlingen is vaak beneden niveau. Variatie in het aanbod van Nederlands taalonderwijs kan hun vaardigheid vergroten.
-
Schoolsucces en taalvaardigheid: Siamese tweeling - 2008
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in Van 12-18 - "Ze kunnen niet lezen", of "Ze kunnen niet eens meer fatsoenlijk spellen; in elke zin staat wel een fout". Uitlatingen van dit type halen tegenwoordig zelfs de koppen van de voorpagina's van de krant.
-
Samenwerking nodig voor warme overdracht - 2008
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in Van 12-18 - Te vaak gaat het mis als anderstalige en taalzwakke vmbo-b leerlingen naar de mbo-2 opleidingen overstappen. Samenwerking tussen vmbo- en mbo docenten kan een eerste stap zijn voor verbetering. Daardoor worden doorgaande...
-
Een brede visie op taalontwikkeling - 2007
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in Profiel - Er zijn drie manieren om meer Nederlands te leren in de beroepsopleidingen vmbo en mbo. Het zou beter zijn als de drie verschillende manieren naast elkaar worden toegepast. Het is hoog tijd voor een brede visie op...
-
Het schrijven van een practicumverslag - 1996
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: schrijfvaardigheid Type: Archief
Met dit materiaal leren leerlingen in lessen Biologie in 3 en 4 havo/vwo wat een practicum is, uit welke onderdelen een practicumverslag bestaat en aan welke criteria een goed verslag moet voldoen. Vervolgens leren zij aan de hand van...
-
Het schrijven van een verslag - 1996
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: - Type: Archief
Met behulp van dit materiaal leren leerlingen in de lessen Nederlands in 3 en 4 havo/vwo een verslag of werkstuk te schrijven
-
Taal op school - 1995
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat Type: Archief
Woordenschatlessen biologie en wiskunde.
-
Woorden leren, woorden onderwijzen - 1994
Doelgroep: Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat Type: Archief
Handreiking voor leraren in het basis- en voortgezet onderwijs. Woordenschatontwikkeling heeft een centrale plaats in het tweedetaalonderwijs.
- Titel
- Publicatiedatum