Publicatiesoverzicht
- Titel
- Publicatiedatum
-
Vervolgstudie op Wat Weten We? - 2001
Determinanten van succesvol NT2-onderwijs
Doelgroep: Primair onderwijs Trefwoorden: onderzoek Type: Archief
Deze vervolgstudie is uitgevoerd in groep 4 en 7. Het onderzoek richt zich op de factoren op school-, leerkracht- en klasniveau die van invloed zijn op de tweede taalverwerving Nederlands van allochtone basisschoolleerlingen. Het bestaat uit een...
-
Studeren in het Nederlands in het Hoger Onderwijs - 2002
Taalbeleid in het HO
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Dit is een serie uitgaven die gericht zijn op het verbeteren van het studieklimaat voor (allochtone en autochtone) studenten. De nadruk ligt niet op het sleutelen aan de studenten, maar op het optimaliseren van de leeromgeving. De serie is...
-
Taalschakel Nederlands Grond- , Weg- en Waterbouw - 1992
Materiaal voor de vakopleidingen Straatmaken en GWW
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Dit materiaal werd destijds ontwikkeld voor de opleidingen op KSB-niveau 2. Er wordt aandacht besteed aan de luistervaardigheid en communicatieve vaardigheid die nodig is in de opleiding en op de werkvloer aan de hand van authentieke audio-opnamen....
-
Spraakmakers - 2005
Opvoeden in Nederland
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: taalontwikkeling, ouderbetrokkenheid, educatief_thuismilieu Type: Archief
ITTA en Sardes hebben in samenwerking met Thieme Meulenhoff een methode ontwikkeld voor duale trajecten NT2 en opvoedingsondersteuning: Spraakmakers, opvoeden in Nederland.
-
Zebra - 2002
Basisleergang NT2 voor 12- tot 16-jarige neveninstromers in het voortgezet onderwijs.
Doelgroep: ISK Trefwoorden: NT2-didactiek Type: Archief
De leerstof is georganiseerd in zogenaamde taaltaken. Voorbeelden van taaltaken zijn: vragen en opdrachten begrijpen, een gesprek voeren, aantekeningen maken, een brief schrijven, enzovoort. De leergang bevat een grote variatie aan werk- en...
-
Praten in de Horeca - 1998
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Leergang communicatieve vaardigheden voor de Horeca. In het materiaal ligt de nadruk op verschillende taalfuncties
-
Taal op school - 1995
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat Type: Archief
Woordenschatlessen biologie en wiskunde.
-
Vakonderwijs aan anderstaligen - 2001
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Succes van anderstaligen in vakopleidingen kan bevorderd worden door het onderwijs op een nieuwe manier in te richten.
-
Versta je Vak - 1995
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: luistervaardigheid Type: Archief
Versta je Vak is een tweedelige leergang luistervaardigheid gericht op doorstroming naar beroepsonderwijs en werk, bedoeld voor tweede-taalleerders die al enige kennis hebben van de Nederlandse taal.
-
Handreikingen voor het opzetten van een WIN-Werk traject - 2002
Nederlands op de werkvloer voor nieuwkomers en oudkomers
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: stage, taalbeleid Type: Archief
In deze brochure kunnen geïnteresseerden en mogelijke initiatoren informatie vinden over de doelen en de opzet van een duaal WIN-Werk traject, selectie van deelnemers, de invulling van de onderwijscomponent, de gang van zaken op de werkvloer en de...
-
Nederlands op de werkvloer voor hoogopgeleiden - 1998
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Dit programma is een raamwerk voor arbeidsmarktgericht NT2-onderwijs voor hoog-gekwalificeerde cursisten die reeds een basiscursus NT2 gevolgd hebben en die zo snel mogelijk een bij hen passende plaats op de arbeidsmarkt willen bemachtigen.
-
Wat weten we? - 1999
Doelgroep: Primair onderwijs Trefwoorden: onderzoek Type: Archief
Een literatuurstudie naar empirisch onderzoek gericht op het onderwijs Nederlands als tweede taal in het basisonderwijs.
-
Praten in de kantoorpraktijk - 1999
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Een leergang communicatieve vaardigheden in de kantoorpraktijk. Het materiaal is opgezet rond verschillende taalfuncties.
-
Woorden leren, woorden onderwijzen - 1994
Doelgroep: Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat Type: Archief
Handreiking voor leraren in het basis- en voortgezet onderwijs. Woordenschatontwikkeling heeft een centrale plaats in het tweedetaalonderwijs.
-
Vakgerichte leerderswoordenboeken voor anderstaligen - 1996
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: woordenschat Type: Archief
Het ITTA heeft een reeks Leerderswoordenboeken ontwikkeld voor anderstaligen in verschillende beroepsopleidingen. Deze reeks is helaas niet meer leverbaar
-
Strategieën van anderstaligen in de communicatie op de werkvloer - 1995
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: onderzoek Type: Archief
Welke strategieën hanteren anderstaligen bij het oplossen van problemen in de communicatie op de werkvloer?
-
Buitenschools leren in het NT2-onderwijs - 1997
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: NT2, vve Type: Archief
In deze bundel een verslag van literatuuronderzoek naar vormen van buitenschools leren; achtergronden en praktische informatie.
-
Manieren van praten - 1993
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid Type: Archief
Manieren van Praten is een tweedelige leergang communicatieve vaardigheden voor beroepsgericht en beroepsvoorbereidend onderwijs. Centraal staat een aantal mondelinge taalhandelingen, zoals groeten, informatie uitwisselen, opdracht geven,...
-
Nederlands voor Schilders en Stukadoors - 2005
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Voor- en nevenschakel bij de opleiding voor schilders, stukadoors, vloerleggers en glaszetters (KSB-niveau 2). In het lespakket wordt aandacht besteed aan lezen, luisteren en communicatieve vaardigheden in opleidings- en werksituaties.
-
Duidelijke Taal! - 1997
Doelgroep: Inburgering, Mbo Trefwoorden: - Type: Archief
Duidelijke Taal! is een multimediaal pakket voor gebruik in het volwassenenonderwijs, de beroepseducatie en bedrijfsopleidingen, en voor zelfstandig lerende volwassenen.
-
Nederlandse taalvaardigheid in de Confectie - 1994
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: - Type: Archief
Deze schakelcursus werd destijds ontwikkeld voor anderstaligen in (toeleiding tot) de opleiding 'medewerker in de mode- en kledingindustrie'.
-
Leersucces in beeld / leerling aan het woord - 2011
Doelgroep: ISK, Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, doorlopende_leerlijnen Type: Materiaal
De dvd Leersucces in beeld biedt een kijkje in de keuken van taal- en vakdocenten die gezamenlijk werken aan taalontwikkelend beroepsonderwijs.
-
Taal is cruciaal - 2009
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
De modernisering van het middelbaar beroepsonderwijs is een uitdaging van een ongekende omvang. Een proces van vallen en opstaan. Er bestaan geen blauwdrukken en die komen er ook niet. Het is een periode die zich laat kenmerken door begrippen als...
-
Nederlands is een vak, ook in beroepsopleiding - 2008
Taalvaardigheid en leersucces
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in Didaktief - De taalbeheersing van vmbo- en mbo-leerlingen is vaak beneden niveau. Variatie in het aanbod van Nederlands taalonderwijs kan hun vaardigheid vergroten.
-
Regio College Educatie structureert praktijkleren - 2006
ITTA helpt docenten van denken naar doen
Doelgroep: ISK, Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Regio College Educatie geeft praktijkleren een nieuwe impuls door de inrichting van een praktijkbureau, vernieuwde materialen en nieuwe contacten met werkgevers in de regio.
-
Taalonderwijs in het mbo - 2013
Een speciale uitgave van Levende Talen
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
Artikel in LES 181. Afgelopen december bracht Levende Talen Magazine voor haar leden een special uit over het middelbaar beroepsonderwijs. Doel van de special is een beeld te schetsen van de ontwikkelingen omtrent de taaleisen en het...
-
Op zoek naar succesfactoren - 2008
Succesfactoren Nt2, een voorlopige lijst
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Artikel in LES 156. Hoe kunnen we het onderwijs nog zo verbeteren dat zoveel mogelijk cursisten vooruitgaan - flink vooruitgaan - en een hoog mogelijk taalniveau bereiken? In het Deltaplan Inburgering werd aangekondigd dat er onderzoek zal worden...
-
Pubers als Taalcoach? - 2010
Maatschappelijke stages en Inburgering
Doelgroep: Inburgering, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: stage, inburgeren, regulier onderwijs
Artikel in LES 166. Leerlingen in het voortgezet onderwijs die inburgeraars helpen met de Nederlandse taal en met hun kennismaking met de Nederlandse samenleving. Wat zijn de mogelijkheden, wat zijn de aandachtspunten?
-
Beweging in het Nt2-veld - 2010
Succesfactoren Nt2, deel 3
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: -
Artikel in LES 166. Al twee keer eerder publiceerde Les over het onderzoek naar succesfactoren Nt2 dat uitgevoerd wordt in opdracht van het ministerie van VROM. Eind 2008 en begin 2009 werd verslag gedaan van de literatuur- en expertraadpleging...
-
Docentcompetenties, Maatwerk, Intake, Taalcontact - 2011
Succesfactoren Nt2, deel IV
Doelgroep: ISK, Mbo, Primair onderwijs, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: onderzoek, didactiek
Artikel in LES 173. Wat zijn succesfactoren in het Nt2-onderwijs? Vanaf 2008 werd daarnaar onderzoek uitgevoerd, op verzoek van het ministerie van VROM.
-
Vruchtbare acties om tegen de stroom in te roeien - 2011
Kansen voor succesvolle intensivering van taal in het beroepsonderwijs
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: - Type: Literatuur
Artikel in LES 173. Taal en rekenen zijn onmiskenbaar terug in het beroepsonderwijs. Jarenlang waren het de ondergeschoven kindjes in het curriculum; in menige opleiding schitterden ze zelfs door afwezigheid.
-
Taalbewust beroepsonderwijs - 2014
Vijf vuistregels voor effectieve didactiek
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek, taalontwikkeling
Docenten kunnen direct aan de slag met de vijf vuistregels voor taalstimulerend, efficiënt en leerzaam onderwijs.
-
Wie taalbewust lesgeeft maakt onderwijs aantrekkelijker - 2014
Taalgerichte vakdidactiek in praktische leersituaties
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, vakonderwijs
Artikel in Van 12 tot 18. Taalontwikkeling en de ontwikkeling van vakkennis kunnen samen opgaan. Meer dan dat, ze kunnen elkaar versterken. Vooral in het vmbo en het mbo geeft ‘taalbewust lesgeven’ kansen om leerlingen sterker te betrekken bij...
-
Leescoaches zijn lief, leuk, aardig, maar praten en lachen soms veel! - 2014
Samen lezen in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, leesmotivatie, leesbevordering
Artikel in LES 189. Leerlingen in het voortgezet onderwijs die moeite hebben met lezen, zijn vaak minder gemotiveerd om zelfstandig te lezen. Om het lezen te stimuleren is het daarom van belang om naast aandacht voor leestechniek en leesstrategieën...
-
Taalbewust beroepsonderwijs - 2014
Handboek effectieve didactiek in het (v)mbo
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, vakonderwijs
Artikel in Les 189. Begin dit jaar verscheen er een praktisch boek over taal in het (v)mbo: Taalbewust beroepsonderwijs, vijf vuistregels voor effectieve didactiek (Coutinho 2014). De auteurs zijn experts in taalgericht vakonderwijs in het mbo bij...
-
Hink, stap of sprong over de kloof - 2015
Ouderbetrokkenheid, taal en participatie
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: taalbeleid, ouderbetrokkenheid, educatief_thuismilieu Type: Literatuur
Politiek en beleid verwachten veel van TOP(Taal, ouderbetrokkenheid, en participatie)-programma's bij het verminderen van onderwijsachterstanden. Niet voor niets. Ouderbetrokkenheid, vooral het bieden van een educatief thuismilieu, hangt sterk samen...
-
Handreiking Examinering van anderstalige migranten in de examens Nederlandse taal in het mbo - 2016
Voor vluchtelingen, maar ook voor andere midden-opgeleide migranten die kort in Nederland zijn, kan het mbo een uitgelezen route naar diploma en werk zijn.
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
In een groot aantal gemeenten en instellingen is men dan ook op zoek naar passende manieren om anderstaligen hiernaartoe te leiden. De verplichte examinering van de Nederlandse taal op 2F of 3F aan het eind van de mbo-opleiding kan een barrière...
-
Door dezelfde hoepel, maar op een eigen manier - 2017
In welke rollen zijn taalvrijwilligers van toegevoegde waarde?
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid, vrijwilliger, NT2
Marlies Elderenbosch geeft in dit artikel informatie over het project VIME. Zij brengt verslag uit van een aantal oriënterende gesprekken over de rollen die vrijwilligers kunnen spelen voor eerste- en/of tweedetaalleerders.
-
Samenwerken aan een betere leesvaardigheid - 2016
Een vakoverstijgende aanpak voor samenwerkend lezen in het vo
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, activerende werkvormen
Veel leerlingen in het voortgezet onderwijs ervaren moeilijkheden bij het lezen van hun schoolboekteksten. Problemen met tekstbegrip kunnen leiden tot lage cijfers of zelfs schooluitval. Om dit te voorkomen is het belangrijk om de leesvaardigheid...
-
Samen kom je verder... - 2017
Doorstroom van internationale schakelklas naar mbo
Doelgroep: ISK, Mbo Trefwoorden: doorlopende_leerlijnen
In dit artikel pleit Lies Alons ervoor dat vanaf dat een leerling de ISK binnenkomt, het doelperspectief centraal staat. Zo gaat de leerling doelgericht te werk en kan er beter gewerkt worden aan doorstroom naar regulier (vervolg)onderwijs. Wat is...
-
Taalbewust beroepsonderwijs - 2017
Vijf vuistregels voor effectieve didactiek
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, vakonderwijs
2e druk! Voor alle docenten in (v)mbo Dit boek is een toegankelijke en prikkelende uitgave voor alle (aankomende) docenten in het (v)mbo, zowel docenten Nederlands als beroepsvakdocenten. Het boek staat boordevol lesideeën en effectieve en...
-
Ouders en school: betrokken in dezelfde taal - 2018
Taal- en ouderbetrokkenheid in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: voortgezet onderwijs, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap
Ouders willen hun kind graag helpen en ondersteunen tijdens de loopbaan in het voortgezet onderwijs. Maar zeker laagopgeleide, laaggeletterde en/of anderstalige ouders weten vaak niet goed hoe ze dat kunnen doen. Voor hen heeft het ITTA de cursus...
-
Zelfstandig leren leren - 2018
Wat ervaren de leerders?
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: autonoom, coachen, duurzaam Type: Literatuur
Is het mogelijk om volwassenenonderwijs zo in te richten dat deelnemers niet alleen hun vaardigheden verbeteren, maar ook leren hoe ze die vaardigheden zelf op peil kunnen houden en liefst nog kunnen uitbreiden, ook na afloop van de cursus? Zouden...
-
Waarom praktijkopdrachten niet zomaar werken... - 2019
Taalleren via coaching op situaties en competenties
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: NT2, praktijkgericht leren Type: Literatuur
Er kunnen allerlei redenen zijn waardoor een opdracht gedoemd is te mislukken. Toch ziet iedereen ook wel het belang van opdrachten die cursisten buiten de les doen. Hoe zorgen we ervoor dat de opdrachten wél met succes worden uitgevoerd? Goed...
-
Succesvolle in- en doorstroom van NT2-studenten in mbo-opleidingen - 2019
Extra taalondersteuning buiten de vakles is onontbeerlijk
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid, vakonderwijs, NT2 Type: Literatuur
Het overgrote deel van de jongvolwassen migranten is voor de toetreding op de Nederlandse arbeidsmarkt aangewezen op een opleiding op mbo-niveau. NT2-studenten die in het beroepsonderwijs minimaal een mbo-diploma niveau 2 behalen, vergroten de kans...
-
Binnen- en buitenschools: taalvrijwilligers NT2 hebben hun eigen rol - 2019
Opbrengsten van het VIME-project
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: buitenschools leren Type: Literatuur
Of je nu vluchteling bent, expat of ‘gewoon’ aan een nieuw leven begint met de liefde van je leven: wanneer je je vestigt in Nederland maak je kennis met een nieuwe taal, cultuur, gebruiken en gewoonten die anders zijn dan wat je kent. Jezelf...
-
Zebra+ - 2020
3 delen
Doelgroep: ISK Trefwoorden: taalontwikkeling, NT2 Type: Materiaal
Zebra+ is al 20 jaar dé methode voor jonge nieuwkomers (12 – 18 jaar) om Nederlands te leren en vlot aansluiting te vinden met het regulier onderwijs. De methode is communicatief gericht: de overdracht van de boodschap staat centraal. De taken in...
-
Taal én vakinhoud op de ISK - 2020
KIK: een succesvolle combinatie
Doelgroep: ISK Trefwoorden: taaldidactiek, taalontwikkeling Type: Literatuur
Kennis in de klas (KIK) reikt ISK-leerlingen de voor de zaakvakken onmisbare woordenschat aan en bereidt ze voor op het reguliere onderwijs. Zo zijn ze klaar voor de toekomst en kunnen ze presteren op hun eigen niveau.
-
Voorbeeldopdracht Dagverslag stage - 2017
Een praktisch voorbeeld uit Taalbewust beroepsonderwijs. Vijf vuistregels voor effectieve didactiek.
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: schrijfvaardigheid, mbo docenten
Hieronder zie je een voorbeeld van een opdracht uit het boek Taalbewust beroepsonderwijs. Vijf vuistregels voor effectieve didactiek. (Coutinho, 2014/2017) van Tiba Bolle en Inge van Meelis. In dit voorbeeld zie je hoe je studenten kunt begeleiden...
-
Handreiking voor docenten in het PrO - 2021
O jee, een NT2-leerling in het praktijkonderwijs!
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, NT2, regulier onderwijs Type: Literatuur
Het praktijkonderwijs heeft te maken met instroom van veel NT2-leerlingen. Deze leerlingen zitten nog midden in hun tweedetaalverwervingsproces. Het is belangrijk dat zij voldoende begeleiding krijgen. Het ITTA heeft in opdracht van LOWAN-vo een...
-
Dat spreekt voor zich - 2021
De ontwikkeling van gespreksvaardigheid
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: taaldidactiek Type: Literatuur
In het nieuwe inburgeringsstelsel gaat de norm voor het taalniveau omhoog, van A2 naar B1. Wat betekent dit voor de ontwikkeling van gespreksvaardigheid? En wat heeft communicatieve competentie ermee te maken? Het ITTA gaf hierover een workshop op...
- Titel
- Publicatiedatum