Werken met woorden in de ISK
Serie van twee studiemiddagen voor docenten in de ISK
Veel woorden leren is van groot belang voor het leren van het Nederlands als tweede taal. Maar welke woorden hebben nieuwkomers nodig en welke woorden zijn geschikt? Wat kunt u als docent bieden en wat kan de leerling zelf doen om autonoom woorden te leren? In deze korte praktijkgerichte scholing krijgt u handreikingen en tips om gericht te werken aan woordenschatontwikkeling.
Doel | U krijgt handvatten om de woordenschat van uw ISK-leerling doelgericht te ontwikkelen. Ook leert u hoe u de autonomie van de leerling kunt versterken zodat zij zelfstand aan de slag kunnen met de woordenschat. |
---|---|
Inhoud | Vragen die centraal staan in deze scholing zijn:
Tijdens de scholing gaan we tevens in op praktische instrumenten die werken aan de uitbreiding van woordenschat kunnen vereenvoudigen, zoals de Basislijst Schooltaalwoorden vmbo en het online overzicht Digiwak. |
Deelnemers | Maximaal 12 deelnemers. Aan de cursus kunnen zowel vak- als NT2-docenten deelnemen. |
Tijdsinvestering | De scholing bestaat uit twee bijeenkomsten van een dagdeel. Daarnaast leest de deelnemer een aantal relevante artikelen en voert een praktijkopdracht uit in de eigen lespraktijk. Totale studiebelasting: acht contacturen en acht voorbereidingsuren, inclusief de praktijkopdracht. |
Data | Najaar 2022 |
Locatie | De open inschrijvingstraining vindt plaats in Amsterdam. De bijeenkomsten vinden plaats op locatie in Amsterdam of op uw eigen locatie (bij een incompanytraining) en/of online. |
Contactpersoon | |
Kosten | Op aanvraag. U kunt deze cursus combineren met de cursus Werken aan leessucces in de ISK. |
Referenties | Het ITTA is al 30 jaar actief in het onderwijs aan nieuwkomers in de ISK en kent de praktijk van binnen en van buiten. Wij voeren scholingstrajecten op maat uit, bij diverse ISK’s in Nederland. Het ITTA verzorgt coaching en advisering op maat bij diverse ISK’s in Nederland, heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van lesmaterialen (onder andere Zebra, KIK Kennis in de Klas), ontwikkelt voorbeeldcurricula en begeleidt taalbeleidsprojecten op dit terrein. Als inhoudelijk projectleider heeft het ITTA uitstroomprofielen en leerlijnen in de ISK (routes) ontwikkeld, in samenwerking met LOWAN-vo. Ook ontwikkelde het ITTA de Leerlijn Alfabetisering ISK, in samenwerking met alfa-ISK-docenten en Schoolinfo. |