Trainingenoverzicht
- Titel
-
Effectieve feedback in de ISK
Scholing voor NT2-en vakdocenten in de ISK
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: ISK, voortgezet onderwijs, feedback
In de ISK maken leerlingen een start met het leren van Nederlands. Om de verwerving van het Nederlands goed en snel te laten verlopen moeten docenten in alle lessen, dus zowel in de NT2-lessen als in de praktijk- en vaklessen, werken aan...
-
Korte opleiding NT2 voor docenten in de ISK
NT2 in tien bijeenkomsten - ook voor PABO-bevoegde docenten
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: professionalisering, NT2-docent, NT2-didactiek
Lesgeven in de ISK vraagt veel van docenten. U moet kunnen inspelen op grote verschillen tussen leerlingen: in taalniveau, achtergrond en competenties. En u moet kunnen omgaan met de constante instroom van leerlingen. In de Korte opleiding NT2 voor...
-
Filosofiegesprekken voeren in de ISK
Verdiep je vaardigheden om filosofiegesprekken met NT2-leerlingen te voeren.
Doelgroep: Inburgering, ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: training, filosofie
Voer je al filosofiegesprekken met je leerlingen? Wil je je vaardigheden als gespreksleider verdiepen? Met filosofieggesprekken leer je de spreek-, luister- en denkvaardigheden van je leerlingen nog beter te stimuleren. We oefenen met verschillende...
-
NT2-scan: hoe NT2-proof is jouw opleiding of onderwijsinstelling?
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: NT2-docent
-
Introductieworkshop NT2
Voor alle typen docenten en ondersteuners
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalontwikkeling, NT2, NT2-docent, NT2-didactiek
Maak kennis met eerste stappen voor effectieve ondersteuning van NT2-studenten.
-
Meer en beter lezen in alle vakken
Samen werken aan leesvaardigheid in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, taaldidactiek
Lezen is een zaak van alle vakken. Leerlingen doen immers veel vakkennis op door teksten te lezen. Succes in de zaakvakken hangt samen met het gemak waarmee leerlingen de teksten lezen en begrijpen. Als u aandacht besteedt aan het lezen van...
-
Kansen voor taalontwikkeling in de zomervakantie
Ontwikkeltraject voor ISK-zomerscholen
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalontwikkeling, NT2, Zomerschool
Geef de leerling extra kansen voor taalontwikkeling en taalcontact met een ISK-zomerschool! Dat is een effectieve manier om leerlingen in de zomermaanden voldoende taalbagage mee te geven. Nu veel nieuwkomersleerlingen onderwijstijd hebben gemist,...
-
NT2-ontwikkeling in het regulier vo en PrO
Inspiratiesessie 'Wie o wie is de slimste school?'
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taalontwikkeling, NT2
Een NT2-leerling die start in het regulier voortgezet onderwijs moet vakkennis opdoen en zijn taalvaardigheid verder ontwikkelen. Voor scholen ligt hier dus een belangrijke taak: hoe maak je van de school een taalrijke leeromgeving? En hoe kun je...
-
O jee, een NT2-leerling in het praktijkonderwijs
Hoe kan ik de NT2-leerling ondersteunen?
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, NT2, regulier onderwijs
Het praktijkonderwijs krijgt steeds vaker te maken met de instroom van anderstalige leerlingen vanuit de ISK. Deze leerlingen zitten nog middenin hun taalleerproces. In het praktijkonderwijs krijgen zij de kans om hun taalvaardigheid verder te...
-
O jee, een NT2-leerling in de klas
Scholing tot NT2-deskundige in het regulier vo
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, NT2, regulier onderwijs
Het regulier voortgezet onderwijs krijgt steeds vaker te maken met de instroom van anderstalige leerlingen uit de ISK. Deze leerlingen zitten nog midden in het proces van tweedetaalverwerving. Zij hebben extra ondersteuning nodig om de vakinhoud te...
-
Werken aan leessucces in de ISK
Serie van twee studiemiddagen voor docenten in de ISK
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, differentiëren, activerende werkvormen
Hoe leer ik leerlingen in de ISK strategisch te lezen? Hoe zorg ik ervoor dat zij leeskilometers maken? Welke functionele en activerende werkvormen zet ik daarbij in? De scholing Werken aan leessucces in de ISK is geschikt voor docenten die hun...
-
Leesbevordering op maat
Voor docenten in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, leesvaardigheid, leesmotivatie
“Lezen is saai!” of “ik lees alleen als het moet.” Veel jongeren lezen niet graag. Dit kan om allerlei redenen zijn. Het lezen kost veel moeite, boekenaanbod is niet bekend, concentreren is lastig of het belang van lezen is voor de leerling...
-
Formatief evalueren en maatwerk
Formatief evalueren, maatwerk leveren en actief leren bij Nederlands of Engels in entree-opleidingen en mbo 2, 3, 4
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: differentiëren, activerende werkvormen, formatief evalueren, entree-opleiding, maatwerk
Om maatwerk te leveren en te differentiëren, is het nodig om te weten wat een student al kan en weet en wat nog niet. Met werkvormen voor formatieve evaluatie meet je al tijdens het leerproces in hoeverre de studenten de stof beheersen. Je deelt...
-
NT2-beleid in het regulier vo
Een advies- en professionaliseringstraject (incompany)
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, NT2, regulier onderwijs
In het regulier voortgezet onderwijs krijgt men steeds vaker te maken met de instroom van anderstalige leerlingen, bijvoorbeeld vanuit de ISK. Deze leerlingen zitten nog midden in het proces van tweedetaalverwerving. Zij hebben extra ondersteuning...
-
Alle ouders bij school betrokken
Scholing voor mentoren en oudercoördinatoren in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: voortgezet onderwijs, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap
Hoe kunnen we ouders meer betrekken bij het leren van hun kind? Hoe blijf ik in gesprek met de ouders op onze school? Dat zijn vragen die leven in het voortgezet onderwijs. Om scholen hierbij te ondersteunen bij het intensiveren van de...
-
Taalbewust beroepsonderwijs
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek, taalvaardigheid
Taal is essentieel bij het leren van een vak en ook het Referentiekader Taal vereist aandacht voor de taalontwikkeling. Met een slimme aanpak biedt elke leersituatie gelegenheid om aan zowel het vak als aan de taal te werken.
-
Werken met de Basislijst Schooltaalwoorden vmbo
Voor docenten Nederlands, vakdocenten en docenten ISK - incompany
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, activerende werkvormen
De Basislijst Schooltaalwoorden vmbo geeft docenten en leerlingen steun bij woordleren. De 1600 woorden van deze lijst zijn de basiswoorden van de verschillende vakken in het vmbo. Hoe zorgt u ervoor dat alle leerlingen deze woorden kennen, zodat ze...
- Titel