Trainingenoverzicht
- Titel
-
Korte opleiding NT2 voor docenten in de ISK
NT2 in tien bijeenkomsten - ook voor PABO-bevoegde docenten
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: professionalisering, NT2-docent, NT2-didactiek
Lesgeven in de ISK vraagt veel van docenten. U moet kunnen inspelen op grote verschillen tussen leerlingen: in taalniveau, achtergrond en competenties. En u moet kunnen omgaan met de constante instroom van leerlingen. In de Korte opleiding NT2 voor...
-
Taalassessor Nederlands worden?
Voor mbo-docenten - open inschrijving online, op locatie of blended
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalniveau, examineren, professionalisering
In deze training leer je in vier a vijf dagdelen de taalvaardigheid van studenten beoordelen aan de hand van het Referentiekader Taal 2F en 3F. De training kan worden afgesloten met een assessment om het certificaat Taalassessor Nederlands te...
-
Training Taal 2F/3F voor pedagogisch medewerkers
Individueel of groepsgewijs
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Wilt u praktijkgericht werken aan uw spreek- en schrijfvaardigheid en werkt u als leidster/pm'er in een kindcentrum, peuterspeelzaal of in de buitenschoolse opvang? In onze korte, intensieve training werkt u aan uw persoonlijke aandachtspunten op...
-
Masterclasses Taaldidactiek in het mbo
Voor mbo-docenten Nederlands
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: woordenschat, taalbeleid, leesvaardigheid, didactiek
Taaldidactiek in het mbo is een serie van vier masterclasses. Hierin bieden wij achtergronden en concrete handreikingen voor effectief en motiverend taalonderwijs.Data open inschrijving zijn bekend!(incompany mogelijk)
-
Effectief voorbereiden op Staatsexamens NT2 Luisteren
Voor docenten NT2 - incompany
Doelgroep: - Trefwoorden: staatsexamens nt2, luistervaardigheid, didactiek
Veel cursisten vinden de Staatsexamens NT2 Luisteren lastig. Hoe komt dit? Wat zijn de mogelijke oorzaken van luisterproblemen bij cursisten? Wat moeten cursisten weten en kunnen om het examen te halen? In deze training leert u in twee bijeenkomsten...
-
Leer een instellingsexamen ontwikkelen
Voor taal- en vakdocenten en materiaalontwikkelaars in het mbo
Doelgroep: - Trefwoorden: -
In vier bijeenkomsten ontwikkelt u praktijkgerichte taalassessments, die direct ingezet kunnen worden. Afhankelijk van uw onderwijsmodel kiest u voor een algemeen instellingsexamen of een examen gericht op een bepaalde beroepssector.
-
Masterclass Taaldidactiek schrijfvaardigheid
Voor mbo-docenten Nederlands
Doelgroep: - Trefwoorden: schrijfvaardigheid, taalbeleid, didactiek
De invoering van het Referentiekader Taal heeft de eisen aan het Nederlands verscherpt. Alle ogen zijn hierbij gericht op de taaldocenten. In een serie van drie Masterclasses Taaldidactiek bieden wij u concrete handreikingen waarmee u meteen aan de...
-
Masterclass Taaldidactiek mondelinge vaardigheden
Voor mbo-docenten Nederlands - incompany
Doelgroep: - Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid, taalbeleid, luistervaardigheid, didactiek
De invoering van het Referentiekader Taal heeft de eisen aan het Nederlands verscherpt. Alle ogen zijn hierbij gericht op de taaldocenten. In een serie van drie Masterclasses Taaldidactiek bieden wij u concrete handreikingen waarmee u meteen aan de...
-
Opfrisbijeenkomst Taalassessoren Nederlands
Voor mbo-docenten - Op aanvraag
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalvaardigheid, taalniveau, examineren
Hebt u enige tijd geleden een training tot Taalassessor Nederlands gevolgd, maar wilt u uw kennis opfrissen? Dilemma's bij het beoordelen tegen het licht houden? Twijfelgevallen bespreken? Volg dan een (of meerdere) opfrisbijeenkomst(en). U kunt...
-
Praktijkgericht taalleren
Voor docenten inburgering, participatie en basisvaardigheden
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: docenten, praktijkgericht leren
Trajecten voor inburgering en basisvaardigheden zijn gericht op succesvolle participatie. Praktijkgericht (taal)leren is daarbij een belangrijke succesfactor. Wat kunt u als docent doen om dit praktijkgerichte leren tot een succes te maken?
-
Train-de-trainer Het Ei van Columbus
Voor docenten van oudercursussen - open inschrijving en incompany
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: taalbeleid, ouderbetrokkenheid, educatief_thuismilieu
Het Ei van Columbus is een aanvullend programma voor ouders van kinderen die op school woorden leren met het woordleerprogramma LOGO 3000.Het ouderprogramma Het Ei van Columbus is een taalcursus voor ouders, waarbij ouders de woorden leren die hun...
-
Korte opleiding Taaldidactiek voor mbo-docenten
incompany mogelijk
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: woordenschat, taalbeleid, taaldidactiek
Effectief, efficiënt en uitdagend onderwijs voor de studenten! Dat willen alle docenten in het mbo. Hoe richt je je lessen Nederlands zo in dat studenten geactiveerd worden en met aandacht en plezier de lessen volgen?
-
Trainersopleiding TINK
Licentietraining Taal- en interactievaardigheden in de kinderopvang
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Wat is TINK? Om kinderen goed te kunnen stimuleren, speelt de taal van de beroepskracht een belangrijke rol. De TINK-training leert pedagogisch medewerkers en gastouders hoe zij de zes interactievaardigheden (sensitieve responsiviteit, respect voor...
-
TINK-training voor pedagogisch medewerkers
Versterking van interactievaardigheden én taal voor betere communicatie met kinderen
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Pedagogisch medewerkers in de kinderopvang versterken hun taal- en interactievaardigheden met de TINK-training. Deze vaardigheden blijken namelijk de belangrijkste kwaliteitsfactor in de begeleiding van kinderen. Met TINK leren pm'ers hoe ze goede...
-
TINK-trainersopleiding
Trainersopleiding voor training taal- en interactievaardigheden in de kinderopvang
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Wil je medewerkers in de kinderopvang trainen in goede taal- en interactievaardigheden? Er worden trainers gezocht die een licentie willen verkrijgen om de TINK-training te verzorgen in kinderopvangorganisaties.
-
Opleiding Begeleider Oriëntatie op de Nederlandse Arbeidsmarkt
Voor docenten NT2 en arbeidsmarkttoeleiders
Doelgroep: - Trefwoorden: ONA, arbeidsmarkttoeleiding
De begeleiding van inburgeraars bij de oriëntatie op de Nederlandse arbeidsmarkt en het bijbehorende examenonderdeel ONA vraagt om specifieke deskundigheid. Begeleiders hebben niet alleen competenties op het gebied van arbeidsmarkttoeleiding...
-
Opstapcursus Nederlands als tweede taal (NT2) voor lesgeven aan vluchtelingkinderen
Speciaal voor startende docenten in de ISK
Doelgroep: - Trefwoorden: ISK, taaldidactiek, nederlands, NT2, voortgezet onderwijs
Wilt u gaan lesgeven aan vluchtelingkinderen en bent u docent in het voortgezet onderwijs of in het basisonderwijs/hebt u daar een opleiding voor gedaan? Met de Opstapcursus leert u de beginselen van het NT2-onderwijs. Het lesgeven aan...
-
NT2 voor vakdocenten in de ISK
De NT2 basis - voor vakdocenten - in de eigen praktijk
Doelgroep: - Trefwoorden: ISK, taalbeleid, taaldidactiek, docenten
In de ISK krijgen de leerlingen lessen Nederlands, maar ook vakken als Rekenen, Biologie en Mens & maatschappij. In deze scholing maken ISK-vakdocenten kennis met de basis van NT2 waarbij de focus ligt op taalontwikkelend werken in de vaklessen.
-
Basisscholing NT2 voor startende docenten in de ISK
De NT2-basis - in zes bijeenkomsten
Doelgroep: - Trefwoorden: ISK, taalbeleid, didactiek, taaldidactiek
De diversiteit aan leerlingen in de ISK met grote verschillen in taalniveau, herkomst en competenties vraagt veel van docenten. In deze basisscholing maken startende docenten in de ISK kennis met een aantal NT2-onderwerpen die ze meteen kunnen...
-
Scholing Expert NT2, voor docenten in de ISK
Verdieping en verbreding voor docenten NT2 in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: didactiek, taalontwikkeling
Deze scholing is bedoeld voor ervaren docenten NT2 in de ISK. In deze scholing verrijkt u uw kennis en vaardigheden op een aantal specifieke NT2-onderwerpen, zoals werken met leerlijnen, volgen en toetsen, alfabetisering en werken aan taal in alle...
-
Gecombineerde trajecten voor vluchtelingen
Beroepsonderwijs voor vluchtelingen en inburgeraars
Doelgroep: Inburgering, Mbo, Arbeidsmarkt Trefwoorden: geintegreerde trajecten, NT2, inburgeren
Vluchtelingen met verblijfsstatus moeten inburgeren en veel van hen zoeken een passende werkplek op de Nederlandse arbeidsmarkt. Mbo-scholen hebben de expertise, leeromgeving en faciliteiten om vluchtelingen een combinatie van inburgering en...
-
Trainingen ONA Portaal vanaf 2017
Nieuw aanbod trainingen en workshops Oriëntatie op de Nederlandse arbeidsmarkt
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Oriëntatie op de Nederlandse arbeidsmarkt is niet alleen een verplicht onderdeel van het inburgeringsexamen, maar wordt steeds meer tot een instrument om vorm te geven aan het arbeidsperspectief van inburgeraars. Om deze reden wordt het onderdeel...
-
Taalassessor Engels worden?
Voor mbo-docenten - open inschrijving online, op locatie of blended
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalniveau, examineren, engels
In deze training leert u in vier a vijf dagdelen de taalvaardigheid van leerlingen beoordelen aan de hand van het Referentiekader Moderne Vreemde Talen (MVT). De training wordt afgesloten met een praktijkassessment om het certificaat Taalassessor...
-
Zet je coachvaardigheden in!
Voor (taal)vrijwilligers
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: vrijwilliger, autonoom, coachen
Als vrijwilliger wil je iemand zo goed mogelijk bijstaan op het moment dat de ander iets nieuws aan het leren is. Denk aan: de Nederlandse taal, digitale vaardigheden, en ga zo maar door. Zou het niet makkelijk zijn als je af en toe wat kon...
-
Werken aan de 21e eeuwse vaardigheden: spreken wij de taal van de toekomst?
Voor mbo-docenten - op locatie
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
De werknemer van de toekomst heeft zogenoemde 21e eeuwse vaardigheden nodig, zoals digitale vaardigheden, kritisch denken, ondernemendheid, zelfregulatie en samenwerken.
-
Alle ouders bij school betrokken
Scholing voor mentoren en oudercoördinatoren in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: voortgezet onderwijs, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap
Hoe kunnen we ouders meer betrekken bij het leren van hun kind? Hoe blijf ik in gesprek met de ouders op onze school? Dat zijn vragen die leven in het voortgezet onderwijs. Om scholen hierbij te ondersteunen bij het intensiveren van de...
-
Train de werkvloer
De toekomst voor de inburgeraar
Doelgroep: Inburgering, Arbeidsmarkt Trefwoorden: taalontwikkeling, arbeidsmarkttoeleiding, taalcoaching, NT2, professionalisering, arbeidsmarkt, coaching, werkvloer, arbeidsmarktgericht, specialisatie, inburgering, intercultureel, nieuwkomers, statushouders, werknemersvaardigheden, werkervaringsplaats, werkgevers, participatie, onboarding, ontwikkeling, begeleiding, begeleiders, werkbegeleiders, bpv
Gemeenten en taalaanbieders stomen inburgeraars klaar voor participatie en de arbeidsmarkt. Wat als al deze inburgeraars aan de slag gaan? Hoe kan een werkgever ervoor zorgen dat deze nieuwe werknemers spoedig hun weg vinden op de werkvloer? Een...
-
Opleidingsmodule NT1 voor docenten volwasseneneducatie
Module van de opleiding tot docent Basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: laaggeletterdheid, digitale vaardigheden, NT1
Met de Module NT1 leer je alles over effectief taalonderwijs aan volwassenen. Deze module is bedoeld voor docenten in de volwasseneneducatie die zich verder willen bekwamen op het gebied van NT1 (Nederlands als eerste taal).In de module gaan...
-
Praktijkgericht taal leren: Module A - in de les en met de klas
Werken aan je vaardigheden op lesniveau
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: -
Praktijkgericht taal leren: het lijkt zo makkelijk. Maar hoe krijg je dit in je dagelijkse lespraktijk voor elkaar? Hoe ga je om met al die verschillende doelsituaties en ervaringen van cursisten en hoe kun je bijeenkomsten met gastsprekers of een...
-
Praktijkgericht taal leren: Module B - leren buiten de les
Werken aan je vaardigheden op lesniveau
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: -
Praktijkgericht taal leren: het lijkt zo makkelijk. Je geeft de cursisten een praktijkopdracht en dan doen ze het..... of niet. Wat kunt u in uw dagelijkse lessen doen om praktijkopdrachten en buitenschools leren tot een succes te maken? In deze...
-
Korte opleiding NT2 voor docenten in de ISK - vervolgtraining
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Een vervolgtraining voor docenten die de ITTA Korte opleiding NT2 voor docenten in de ISK al gevolgd hebben, en voor docenten die zich willen verdiepen in een aantal specifieke onderwerpen. Doel: Inhoud: Vanuit de noodzakelijke theoretische...
-
NT2 voor vakdocenten in de ISK
Scholing voor vakdocenten in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, NT2-didactiek
In de ISK krijgen de leerlingen lessen Nederlands, maar ook vakken als Biologie en Mens & maatschappij. In deze scholing maken ISK-vakdocenten kennis met de basis van NT2. De focus ligt op taalontwikkelend werken in de vaklessen. De aanpak wordt...
-
Opleidingsmodule Coaching voor docenten volwasseneneducatie
Module van de opleiding tot docent Basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: NT2, NT1, coachen
Wie leert leren, krijgt grip op het leren als proces. De leerder verbetert niet alleen haar vaardigheden, maar kan ze daarna zelf onderhouden en nieuwe vaardigheden leren. Leren leren door coaching vraagt een niet-sturende begeleidingsstijl. De...
-
Opleidingsmodule Leren op afstand voor docenten volwasseneneducatie
Module van de opleiding tot docent Basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: digitale vaardigheden
Met de Module Leren op afstand krijgt u inzicht in de didactiek van digitale leeromgevingen/lesmethodes en welke factoren van belang zijn bij het vormgeven van uw eigen online lespraktijk. De Module Leren op afstand is één van de negen...
-
Werken met ISK-methode Kennis in de Klas
Scholing van twee studiemiddagen over NT2 én Mens & Maatschappij
Doelgroep: ISK Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, taalontwikkeling
In de tweede fase van de ISK bereiden de leerlingen zich voor op instroom in het regulier onderwijs. Ze krijgen Nederlands, maar ook zaakvakken zoals Biologie en Mens & Maatschappij. Met Kennis in de Klas (KIK) gaan de leerlingen aan de slag...
-
Opleidingsmodule Digitale Vaardigheden voor docenten volwasseneducatie
Module van de opleiding tot docent Basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: digitale vaardigheden, volwasseneneducatie
Geef je les aan volwassenen en komen daarbij ook regelmatig vragen over hoe te werken met een smartphone of computer? En wil je jouw didactische vaardigheden omtrent digitale vaardigheden verbeteren? Dan is de Module Digitale Vaardigheden geschikt!
-
Opleidingsmodule Intake voor docenten volwasseneneducatie
Module van de opleiding tot docent Basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: NT1, volwasseneneducatie
Wat komt er allemaal kijken bij een goede intake in de volwasseneneducatie? Hoe zorg je ervoor dat je goed kunt doorverwijzen naar een passend traject? In de Module Intake van de opleiding tot docent Basisvaardigheden komt alles om een allround...
-
Alle trainingen in het mbo ook online
Blended trainingsaanbod in het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taaldidactiek, taalontwikkeling, taalniveau, mbo, examineren, professionalisering, mbo docenten, entree-opleiding, taalbewust
Leren doe je met elkaar en van elkaar! De trainingen van het ITTA in het mbo wordt ook op afstand aangeboden. Online sessies en webinars worden afgewisseld met zelfstudie, praktijkopdrachten en samenwerkingstaken. De inschrijving voor de online...
-
Opleidingsmodule Samenwerken met vrijwilligers en netwerkpartners
Module van de opleiding tot docent Basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: NT2, NT1, volwasseneneducatie
Wat zijn de verschillende rollen die vrijwilligers hebben in de vowasseneneducatie? Welke andere netwerkpartnes bevinden zich in het veld van de volwasseneneducatie, en welke belangen spelen er? Hoe kun je op een goede manier samenwerken met alle...
-
Werken met Alfataal in de ISK-alfaklas
Doelgericht en activerend werken aan mondelinge vaardigheden
Doelgroep: ISK Trefwoorden: alfabetisering, activerende werkvormen, NT2-didactiek
Hoe werk je met je ISK-alfaklas aan mondelinge taalvaardigheid? Het ITTA ontwikkelde Alfataal, een serie relevante en interessante thema's voor leerlingen in de ISK-alfaklas. Wil je alles weten over hoe je gericht werkt aan snel en goed leren...
-
Digitale vaardigheden in de ISK
Scholing voor ISK-docenten
Doelgroep: ISK Trefwoorden: digitale vaardigheden, professionalisering, NT2-didactiek
Digitale vaardigheden worden steeds belangrijker: in het onderwijs en in de maatschappij. Ook in de ISK: om de taal te leren en te oefenen moeten leerlingen werken met devices en programma’s. Ze moeten informatie kunnen zoeken en verwerken en...
-
Meer en beter lezen in alle vakken
Samen werken aan leesvaardigheid in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, taaldidactiek
Lezen is een zaak van alle vakken. Leerlingen doen immers veel vakkennis op door teksten te lezen. Succes in de zaakvakken hangt samen met het gemak waarmee leerlingen de teksten lezen en begrijpen. Als u aandacht besteedt aan het lezen van...
-
Teamtraining Praktijkgericht Taalleren
Werken aan je vaardigheden op lesniveau
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: -
Praktijkgericht taal leren. Het lijkt zo makkelijk. Elke NT2-docent heeft er wel een idee bij, maar doe je het ook zoals je zou willen?Wat kun je in je dagelijkse lessen doen om praktijkgericht taal leren tot een succes te maken?De training...
-
Quickscan: benutten beroepscontext voor generieke taalvaardigheden
Voor opleidingsteams in de entree en mbo 2, 3 en 4 opleidingen
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: mbo, taalbewust, teams, beroepsspecifiek, herontwerp
Mbo-scholen hebben behoefte aan meer inzicht in de wijze waarop generieke taaleisen en datgene wat een student voor het beroep moet leren, met elkaar kunnen worden verbonden. Zo kan een school bij het herontwerp van het curriculum en de examinering...
-
Mbo Taalcoach aan de slag met taaldidactiek op teamniveau
Voor taalcoaches in het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: coachen
De mbo-taalcoach is een taaldeskundige in het team die initiatieven tot beroepspgerichte taalontwikkeling neemt. De hoofdtaak van een taalcoach is het stimuleren van de taalontwikkeling van het Nederlands in de eigen lessen, de lessen van de...
-
Introductieworkshop NT2
Voor alle typen docenten en ondersteuners
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalontwikkeling, NT2, NT2-docent, NT2-didactiek
Maak kennis met eerste stappen voor effectieve ondersteuning van NT2-studenten.
-
Snuffelworkshop van de module Coaching
Leren leren door coaching - een workshop in achteroverleunen
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: didactiek, taalcoaching
Volwassen leerders van basisvaardigheden zelf leren leren, zodat ze zelf hun leervragen kunnen oppakken nadat de cursus is afgelopen. Dat zou toch veel efficiënter zijn dan draaideurcursussen? Je zou coachende technieken kunnen inzetten om dat...
-
Aan de slag met filosofiegesprekken
Workshop gericht op het werken met Wat denk jij?
Doelgroep: Inburgering, ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: training
Wil je eens met je ISK-leerlingen aan de slag met echte, natuurlijke interactie? Nu eens geen ingestudeerd gesprekje met standaardzinnen, over bijvoorbeeld een tandartsafspraak of bestelling? Dan zijn filosofiegesprekken erg geschikt. Je zet...
-
Filosofiegesprekken voeren in de ISK
Verdiep je vaardigheden om filosofiegesprekken met NT2-leerlingen te voeren.
Doelgroep: Inburgering, ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: training, filosofie
Voer je al filosofiegesprekken met je leerlingen? Wil je je vaardigheden als gespreksleider verdiepen? Met filosofieggesprekken leer je de spreek-, luister- en denkvaardigheden van je leerlingen nog beter te stimuleren. We oefenen met verschillende...
-
Taalontwikkelend differentiëren
Maatwerk bieden in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: differentiëren, formatief evalueren
Lesgeven in de ISK vraagt veel van docenten. De groep leerlingen is immers heel divers. Hoe richt je de lessen zo in dat alle leerlingen met aandacht en plezier Nederlands leren? Dat is de uitdaging voor docenten én leerlingen in de ISK. De...
-
Effectieve feedback in de ISK
Scholing voor NT2-en vakdocenten in de ISK
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: ISK, voortgezet onderwijs, feedback
In de ISK maken leerlingen een start met het leren van Nederlands. Om de verwerving van het Nederlands goed en snel te laten verlopen moeten docenten in alle lessen, dus zowel in de NT2-lessen als in de praktijk- en vaklessen, werken aan...
- Titel