Vrijwilligers in de educatie van moedertaalsprekers
De laatste jaren zien we binnen de non-formele maar ook de formele volwasseneneducatie een toenemende inzet van vrijwilligers. Niet alleen bij trajecten voor migranten, maar ook bij ondersteuningsaanbod basisvaardigheden dat zich vooral richt op moedertaalsprekers.
Handige documenten voor stakeholders volwasseneneducatie
- Het Vrijwilligersmodel NT1 met de bijbehorende pdf’s biedt stakeholders in het werkveld van de volwasseneneducatie richtlijnen voor de inzet van vrijwilligers in educatieve trajecten, in het bijzonder voor NT1-trajecten. De richtlijnen zijn bedoeld om betrokkenen in het veld van de educatie te ondersteunen bij het realiseren van kwaliteit als het gaat om de inzet van vrijwilligers en de effectiviteit van de ondersteuning van deelnemers te verhogen. Het Vrijwilligersmodel NT1 bestaat uit een beschrijving van rollen en taken van vrijwilligers in NT1-trajecten en de manier waarop vrijwilligers en docenten daarin samenwerken.
- Welke competenties hebben vrijwilligers nodig, hoe kunnen ze die ontwikkelen en waar besteed je in training van vrijwilligers aandacht aan? Zie Competenties en training voor vrijwilligers in NT1 ondersteuning.
- Hoe ziet de doelgroep van NT1-trajecten eruit, wie zijn de leerders en wat zijn specifieke kenmerken die van belang zijn als we kijken naar de inzet van vrijwilligers? Zie: Kenmerken en leerdoelen van de doelgroep NT1
- Hoe kunnen opdrachtgevers (gemeenten) en (taal)aanbieders sturen op een goede inzet van vrijwilligers als het gaat om educatieve trajecten? Zie: Vanuit beleid sturen op effectieve inzet van vrijwilligers bij NT1 trajecten
- Begrippen en achtergronden zijn te vinden in: Werkveld NT1-begrippen en verantwoording en Achtergronddocument vrijwilligers binnen de volwasseneneducatie