Toolbox
We gaven in de nieuwsbrief van maart 2020 drie tips om leerlingen op afstand aan het lezen te krijgen:
- Zorg voor ruim, gevarieerd (online) leesaanbod
- Geef leerlingen de ruimte voor eigen tekst- of boekkeuze
- Laat leerlingen een interactieve opdracht gekoppeld aan de leesopdracht maken
Deze tips sluiten aan bij het praktijkonderzoek “Welke jongere is (g)een lezer? De weerstand voorbij…”, waarin we in samenwerking met de Radboud Universiteit en het Expertisecentrum Nederlands een toolbox voor leesbevordering hebben ontwikkeld. Geen lezer is hetzelfde en de motivatie om te lezen kan per leerling verschillend zijn. De toolbox bevat verschillende materialen om op maat te werken aan leesbevordering: een leesmotivatievragenlijst, een format voor een leesplan en handreikingen om te differentiëren op het gebied van leesbevordering.
Lesbrieven
Hoe werk je nu concreet aan leesbevordering in tijden van afstandsonderwijs? Bij de drie tips zijn lesbrieven voor het vo en mbo verschenen, speciaal afgestemd op onderwijs op afstand. We delen er in deze nieuwsbrief graag een met u. In de lesbrief ‘Lees eens wat anders’ gaan de leerlingen in hun eigen huis op zoek naar leesvoer. Ze lezen iets wat zij zelf interessant vinden en gaan aan de slag met het maken van foto’s bij wat ze lezen.
- Download hier de docenteninstructie
- Download hier het leerlingmateriaal
Meer weten?
Wilt u meer weten over lezen bij u op school? Of wilt u op de hoogte gehouden worden van onze activiteiten op het gebied van lezen en leesbevordering? Meld u dan aan via info@itta.uva.nl o.v.v. ‘Leesbevordering’ om op de hoogte te blijven.