Projectenoverzicht
- Titel
-
Leesbevordering op maat in het vmbo
Welke jongere is (g)een lezer? De weerstand voorbij...
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, leesmotivatie, leesbevordering
Veel jongeren lezen niet graag. Om de leesvaardigheid te onderhouden en verbeteren zouden jongeren moeten lezen, maar al vanaf het einde van de basisschool neemt de leesmotivatie af. Om de negatieve spiraal van zwakke leesvaardigheid en afname van...
-
Samenwerkend lezen in de ISK
Samen werken aan een beter tekstbegrip
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, differentiëren, activerende werkvormen
Binnen de ISK worden leerlingen in een relatief korte periode klaargestoomd voor een succesvolle doorstroom naar het regulier onderwijs. De sprong die zij daarbij moeten maken in hun Nederlandse leesvaardigheid is groot. Na een aantal jaar...
-
Tutorlezen met leescoaches
Vwo-leerlingen coachen zwakke lezers
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, onderzoek, leesvaardigheid
Vaak raken zwakke lezers in het vmbo steeds verder achterop: ze hebben moeite met vakteksten en gaan het lezen uit de weg. Waardoor ze nog meer moeite krijgen met vakteksten en nog minder zin in lezen. Schooluitval ligt op de loer....
-
Leesbegrip in beeld
Praktijkgericht onderzoek naar dynamisch toetsen
Doelgroep: Primair onderwijs Trefwoorden: onderzoek, leesvaardigheid
Begrijpend lezen vraagt verschillende vaardigheden van een leerling. Zo moet de leerling woorden kunnen lezen, woorden begrijpen en verbanden tussen zinnen kunnen leggen. Om passend begrijpend leesonderwijs te bieden, wil je naast het leesniveau ook...
-
Zelfstandig leren lezen en schrijven: duurzame geletterdheid
Innovatieve benadering voor geletterdheid NT1 en NT2
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: schrijfvaardigheid, leesvaardigheid, autonoom
-
Autonomous literacy learners: sustainable results
An innovative approach for 1st and 2nd language literacy development
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: schrijfvaardigheid, leesvaardigheid, autonoom
Autonomous Literacy Learners - Sustainable Results (ALL-SR) aimed to investigate the potential of non-directive coaching to help adults develop and sustain the literacy and language skills they need in daily life, including work.
-
(Praktijk)kennis verdiepen en experimenteren
Masterclasses voor taalcoaches en taaldocenten
Doelgroep: - Trefwoorden: taalbeleid, didactiek
Docenten en taalcoaches van roc Midden Nederland verdiepten hun didactische vaardigheden en competenties in masterclasses. In voorgaande jaren verzorgde het ITTA al een basale training taalontwikkelende didactiek.
-
Leesplezier én leersucces!
De Basislijst Schooltaalwoorden in het vmbo en in ISK
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, taalbeleid, didactiek
Succes bij begrijpend lezen is afhankelijk van de woordkennis van een leerling. De Basislijst Schooltaalwoorden vmbo bevat een selectie van 1600 schooltaalwoorden. Met deze lijst kunt u samen met uw collega's gericht werken aan uitbreiding van de...
-
Inspiratie voor taaldocenten
Resultaatgericht taalonderwijs bij Mbo College Airport en Amstelland
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, professionalisering, coachen
Het Mbo college zet in op motiverend en aantrekkelijk onderwijs voor de student. Het College verwacht dat docenten in effectief les geven en rekening houden met de verschillen in leerstijl, tempo, niveau, leeftijd van de studenten. Ze streeft...
-
Oriëntatie op de Nederlandse Arbeidsmarkt
Nieuw onderdeel inburgeringsexamen
Doelgroep: Inburgering, Arbeidsmarkt Trefwoorden: examineren
Relatief veel nieuwkomers zitten zonder werk of met werk op een veel te laag niveau. Deels komt dit door externe factoren, zoals krappe arbeidsmarkt en selectie door werkgevers. Maar ook is een feit dat veel nieuwkomers niet weten hoe het er op de...
- Titel