Projectenoverzicht
- Titel
-
Fast Lane to the labour market: snel op weg naar werk of opleiding
Erasmus+ project: een praktische aanpak voor de toeleiding naar werk of beroepsopleiding
Doelgroep: Inburgering, Arbeidsmarkt Trefwoorden: mbo, inburgeren, arbeidsmarkt
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat vluchtelingen en andere nieuwkomers voldoende zijn toegerust om aan het werk te komen? En hoe kunnen bedrijven zorgen voor een goede inpassing op de werkvloer? In het project Fast Lane to the Labour market & VET...
-
Taal in de AKA en Entree onderwijs
Taal tussen wal en schip
Doelgroep: - Trefwoorden: stage, taalbeleid, didactiek
Misschien gaat de AKA op in het Entree-onderwijs of het blijft als AKA bestaan. Hoe dan ook hebben veel deelnemers extra taalondersteuning nodig. Dat mag niet vergeten worden in de ontwikkelingen rond de AKA en Entree.
-
Gecertificeerd beoordelen
Opleiding en certificering taalassessoren Nederlands
Doelgroep: - Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid, schrijfvaardigheid, examineren
Het ITTA verzorgde al voor verschillende ROC’s de opleiding tot taalassessor Nederlands in het mbo. Deelnemers leren daarin de instellingsexamens Nederlands in het mbo te beoordelen, op basis van het format van de instelling. Bij de opleiding...
-
Drieslag Taal
Praktijkboek taalbeleid Nederlands in mbo
Doelgroep: - Trefwoorden: taalbeleid, didactiek
Het concept Drieslag Taal is door het ITTA ontwikkeld. De Drieslag Taal gaat uit van een integraal taal- en rekenbeleid. Inmiddels is de Drieslag ook landelijk als uitgangspunt genomen voor de implementatie van het rekenbeleid en het Protocol...
-
Leesbevordering op maat in het vmbo
Welke jongere is (g)een lezer? De weerstand voorbij...
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, leesmotivatie, leesbevordering
Veel jongeren lezen niet graag. Om de leesvaardigheid te onderhouden en verbeteren zouden jongeren moeten lezen, maar al vanaf het einde van de basisschool neemt de leesmotivatie af. Om de negatieve spiraal van zwakke leesvaardigheid en afname van...
-
Tutorlezen met leescoaches
Vwo-leerlingen coachen zwakke lezers
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, onderzoek, leesvaardigheid
Vaak raken zwakke lezers in het vmbo steeds verder achterop: ze hebben moeite met vakteksten en gaan het lezen uit de weg. Waardoor ze nog meer moeite krijgen met vakteksten en nog minder zin in lezen. Schooluitval ligt op de loer....
-
Mbo Taalacademie
Hét netwerk voor taaldocenten in het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek, professionalisering
De Mbo Taalacademie is een actief netwerk rond taalontwikkeling Nederlands in het mbo. Het biedt een platform voor uitwisseling en deskundigheidsbevordering.
-
Taalassessments op maat van het beroep
Ontwikkeling assessments en protocol Instellingsexamen talen
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalniveau, examineren, professionalisering
Docenten van ROC West Brabant ontwierpen bij hun eigen beroepsrichting passende examenprotocollen, beoordelingsformulieren en opdrachten. Zij deden dat tijdens de training ‘Ontwikkeling Instellingsexamen Nederlands mbo’ voor de domeinen...
-
Servicepunt Arbeidsmarktgerichte Inburgering
Info en ondersteuning voor gemeenten en werkgevers
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Wat kun je doen als de bedoeling is dat de inburgeraar aan het werk gaat of doorstroomt op de arbeidsmarkt? Het Servicepunt Arbeidsmarktgerichte Inburgering verzamelde en verspreidde informatie hierover.
-
Taal de Baas
Lees- en luisterhiaten wegwerken in het beroepsonderwijs
Doelgroep: - Trefwoorden: luistervaardigheid, leesvaardigheid, examineren
Lezen en luisteren gaat mbo-studenten niet altijd goed af. Het online programma Taal de Baas is ontwikkeld om de onderliggende hiaten op te sporen en weg te werken.
-
Vakdocenten en taal in het beroepsonderwijs
Onderzoek naar competentieontwikkeling
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, onderzoek
Hoe worden vakdocenten in het beroeps(gericht)onderwijs voorbereid op de talige kant van hun werk? De Nederlandse Taalunie wil weten of en hoe deze docenten leren om te gaan met taalzwakke leerlingen. Zij liet hierom onderzoek uitvoeren naar de...
-
Leesplezier én leersucces!
De Basislijst Schooltaalwoorden in het vmbo en in ISK
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, taalbeleid, didactiek
Succes bij begrijpend lezen is afhankelijk van de woordkennis van een leerling. De Basislijst Schooltaalwoorden vmbo bevat een selectie van 1600 schooltaalwoorden. Met deze lijst kunt u samen met uw collega's gericht werken aan uitbreiding van de...
-
Feedback op afstand
Vmbo-docenten coachen elkaar met web based instrument
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: didactiek, professionalisering, docent
Feedback op afstand is een nieuw feedbackinstrument voor vmbo-docenten. Beginnende docenten, maar ook docenten met ervaring, kunnen een filmpje van hun eigen les plaatsen op een beschermde website. Op een tijdstip naar keuze kunnen zij elkaar daarop...
-
Inspiratie voor taaldocenten
Resultaatgericht taalonderwijs bij Mbo College Airport en Amstelland
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, professionalisering, coachen
Het Mbo college zet in op motiverend en aantrekkelijk onderwijs voor de student. Het College verwacht dat docenten in effectief les geven en rekening houden met de verschillen in leerstijl, tempo, niveau, leeftijd van de studenten. Ze streeft...
-
Arbeidsmarktgericht Inburgeren
Inburgeren en participeren gaan hand in hand
Doelgroep: Inburgering, Arbeidsmarkt Trefwoorden: geintegreerde trajecten
Werken In Nederland (WIN) In het project WIN heeft ITTA samen met de HIT Foundation en het COA een methodiek ontwikkeld voor een succesvolle integratie van oud- en nieuwkomers. Toeleiding naar de arbeidsmarkt gaat hierbij hand in hand met...
-
Formatief evalueren en maatwerk in het mbo
voor entree-opleidingen en mbo-2, 3 en 4
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalontwikkeling, formatief evalueren, Entree
Het driejarig praktijkonderzoek Grip op leerpotentieel geeft mbo-docenten extra repertoire in handen om het niveau van studenten in te schatten, de betrokkenheid van studenten te verhogen en ondersteuning op maat te bieden.
-
Scan Educatief Partnerschap
Een instrument voor beleid en praktijk in de samenwerking met ouders
Doelgroep: Primair onderwijs, Taal en ouderbetrokkenheid, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: educatief partnerschap
De Scan Educatief Partnerschap helpt u de samenwerking met ouders in kaart te brengen en te versterken. Op welke manier komt u tot samenwerking met ouders? Hoe kunt u de relatie met het brede palet aan ouders verbeteren? Zijn er maatregelen mogelijk...
-
ISK-methode Kennis in de Klas
Werken aan taal en vakinhoud ter voorbereiding op het regulier onderwijs
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, NT2-didactiek
In de tweede fase van de ISK bereiden leerlingen zich voor op het regulier onderwijs. De ontwikkeling van de Nederlandse taalvaardigheid en kennismaking met de vakinhoud gaan hand in hand. Het ITTA ontwikkelde Kennis in de Klas (KIK): een methode...
- Titel