Trainingenoverzicht
- Titel
-
Korte opleiding NT2 voor docenten in de ISK
NT2 in tien bijeenkomsten - ook voor PABO-bevoegde docenten
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: professionalisering, NT2-docent, NT2-didactiek
Lesgeven in de ISK vraagt veel van docenten. U moet kunnen inspelen op grote verschillen tussen leerlingen: in taalniveau, achtergrond en competenties. En u moet kunnen omgaan met de constante instroom van leerlingen. In de Korte opleiding NT2 voor...
-
Training Taal 2F/3F voor pedagogisch medewerkers
Individueel of groepsgewijs
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Wilt u praktijkgericht werken aan uw spreek- en schrijfvaardigheid en werkt u als leidster/pm'er in een kindcentrum, peuterspeelzaal of in de buitenschoolse opvang? In onze korte, intensieve training werkt u aan uw persoonlijke aandachtspunten op...
-
Training Eigen Taalvaardigheid - Schrijfvaardigheid
Voor (vak-)docenten - open inschrijving en incompany
Doelgroep: - Trefwoorden: schrijfvaardigheid
U werkt als docent in het voortgezet onderwijs of mbo en u wilt zich zeker voelen over hoe u schrijft. Met onze individuele en functiegerichte aanpak werkt u aan verbetering van uw schrijfvaardigheid voor de taken van uw werk. De training sluit aan...
-
Training Eigen Taalvaardigheid - Spreekvaardigheid
Voor anderstalige (vak-)docenten - open inschrijving en incompany
Doelgroep: - Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid
U werkt als docent in het voortgezet onderwijs en Nederlands is niet uw moedertaal. U redt zich goed maar u wilt uw spreekvaardigheid nog verbeteren. Voor een algemene taalcursus is uw taalniveau te hoog (B2+). Met onze individuele en...
-
Masterclasses Taaldidactiek in het mbo
Voor mbo-docenten Nederlands
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: woordenschat, taalbeleid, leesvaardigheid, didactiek
Taaldidactiek in het mbo is een serie van vier masterclasses. Hierin bieden wij achtergronden en concrete handreikingen voor effectief en motiverend taalonderwijs.Data open inschrijving zijn bekend!(incompany mogelijk)
-
Korte opleiding docent Nederlands op de Werkvloer
Specialisatie voor docenten NT2 - start 23 september 2022
Doelgroep: Arbeidsmarkt Trefwoorden: didactiek, professionalisering, NT2-docent, nederlands op de werkvloer, NT2-didactiek, training, werkvloer, arbeidsmarktgericht, specialisatie, scholing, korte_opleiding, nascholing, bijscholing
In een training Nederlands op de werkvloer leren de deelnemers beter communiceren op het werk. Maar wat zijn de achterliggende doelen van het bedrijf? En hoe sluit je aan op de behoeften van de werknemers? Wat is nodig voor een goede cursus?
-
Effectief voorbereiden op Staatsexamens NT2 Examentraining
Voor docenten NT2 - open inschrijving of incompany
Doelgroep: - Trefwoorden: staatsexamens nt2
Kandidaten zakken soms voor het Staatsexamen NT2, omdat ze het tijdens het examen niet 'handig' aanpakken. Wat kunt u doen om cursisten goed voorbereid en zonder stress naar het examen te laten gaan? Een informatieve en praktische training.
-
Effectief voorbereiden op Staatsexamens NT2 Spreken en Schrijven
Voor docenten NT2 - incompany
Doelgroep: - Trefwoorden: staatsexamens nt2, mondelinge taalvaardigheid, schrijfvaardigheid, didactiek
Cursisten kopen zelf hun cursus in en weten goed wat zij willen: zo snel mogelijk en met zo veel mogelijk maatwerk de taal leren. Het ITTA ondersteunt u met een training in het doelgericht werken aan Spreken en Schrijven, gericht op de behoefte van...
-
Effectief voorbereiden op Staatsexamens NT2 Luisteren
Voor docenten NT2 - incompany
Doelgroep: - Trefwoorden: staatsexamens nt2, luistervaardigheid, didactiek
Veel cursisten vinden de Staatsexamens NT2 Luisteren lastig. Hoe komt dit? Wat zijn de mogelijke oorzaken van luisterproblemen bij cursisten? Wat moeten cursisten weten en kunnen om het examen te halen? In deze training leert u in twee bijeenkomsten...
-
Leer een instellingsexamen ontwikkelen
Voor taal- en vakdocenten en materiaalontwikkelaars in het mbo
Doelgroep: - Trefwoorden: -
In vier bijeenkomsten ontwikkelt u praktijkgerichte taalassessments, die direct ingezet kunnen worden. Afhankelijk van uw onderwijsmodel kiest u voor een algemeen instellingsexamen of een examen gericht op een bepaalde beroepssector.
-
Masterclass Taaldidactiek schrijfvaardigheid
Voor mbo-docenten Nederlands
Doelgroep: - Trefwoorden: schrijfvaardigheid, taalbeleid, didactiek
De invoering van het Referentiekader Taal heeft de eisen aan het Nederlands verscherpt. Alle ogen zijn hierbij gericht op de taaldocenten. In een serie van drie Masterclasses Taaldidactiek bieden wij u concrete handreikingen waarmee u meteen aan de...
-
Masterclass Taaldidactiek mondelinge vaardigheden
Voor mbo-docenten Nederlands - incompany
Doelgroep: - Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid, taalbeleid, luistervaardigheid, didactiek
De invoering van het Referentiekader Taal heeft de eisen aan het Nederlands verscherpt. Alle ogen zijn hierbij gericht op de taaldocenten. In een serie van drie Masterclasses Taaldidactiek bieden wij u concrete handreikingen waarmee u meteen aan de...
-
Opfrisbijeenkomst Taalassessoren Nederlands
Voor mbo-docenten - Op aanvraag
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalvaardigheid, taalniveau, examineren
Hebt u enige tijd geleden een training tot Taalassessor Nederlands gevolgd, maar wilt u uw kennis opfrissen? Dilemma's bij het beoordelen tegen het licht houden? Twijfelgevallen bespreken? Volg dan een (of meerdere) opfrisbijeenkomst(en). U kunt...
-
Werken met de Basislijst Schooltaalwoorden vmbo
Voor docenten Nederlands, vakdocenten en docenten ISK - incompany
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, activerende werkvormen
De Basislijst Schooltaalwoorden vmbo geeft docenten en leerlingen steun bij woordleren. De 1600 woorden van deze lijst zijn de basiswoorden van de verschillende vakken in het vmbo. Hoe zorgt u ervoor dat alle leerlingen deze woorden kennen, zodat ze...
-
Praktijkgericht taalleren
Voor docenten inburgering, participatie en basisvaardigheden
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: docenten, praktijkgericht leren
Trajecten voor inburgering en basisvaardigheden zijn gericht op succesvolle participatie. Praktijkgericht (taal)leren is daarbij een belangrijke succesfactor. Wat kunt u als docent doen om dit praktijkgerichte leren tot een succes te maken?
-
Taalbewust beroepsonderwijs
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek, taalvaardigheid
Taal is essentieel bij het leren van een vak en ook het Referentiekader Taal vereist aandacht voor de taalontwikkeling. Met een slimme aanpak biedt elke leersituatie gelegenheid om aan zowel het vak als aan de taal te werken.
-
Korte opleiding Taaldidactiek voor mbo-docenten
incompany mogelijk
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: woordenschat, taalbeleid, taaldidactiek
Effectief, efficiënt en uitdagend onderwijs voor de studenten! Dat willen alle docenten in het mbo. Hoe richt je je lessen Nederlands zo in dat studenten geactiveerd worden en met aandacht en plezier de lessen volgen?
-
Opleiding Begeleider Oriëntatie op de Nederlandse Arbeidsmarkt
Voor docenten NT2 en arbeidsmarkttoeleiders
Doelgroep: - Trefwoorden: ONA, arbeidsmarkttoeleiding
De begeleiding van inburgeraars bij de oriëntatie op de Nederlandse arbeidsmarkt en het bijbehorende examenonderdeel ONA vraagt om specifieke deskundigheid. Begeleiders hebben niet alleen competenties op het gebied van arbeidsmarkttoeleiding...
-
Opstapcursus Nederlands als tweede taal (NT2) voor lesgeven aan vluchtelingkinderen
Speciaal voor startende docenten in de ISK
Doelgroep: - Trefwoorden: ISK, taaldidactiek, nederlands, NT2, voortgezet onderwijs
Wilt u gaan lesgeven aan vluchtelingkinderen en bent u docent in het voortgezet onderwijs of in het basisonderwijs/hebt u daar een opleiding voor gedaan? Met de Opstapcursus leert u de beginselen van het NT2-onderwijs. Het lesgeven aan...
-
NT2 voor vakdocenten in de ISK
De NT2 basis - voor vakdocenten - in de eigen praktijk
Doelgroep: - Trefwoorden: ISK, taalbeleid, taaldidactiek, docenten
In de ISK krijgen de leerlingen lessen Nederlands, maar ook vakken als Rekenen, Biologie en Mens & maatschappij. In deze scholing maken ISK-vakdocenten kennis met de basis van NT2 waarbij de focus ligt op taalontwikkelend werken in de vaklessen.
-
Basisscholing NT2 voor startende docenten in de ISK
De NT2-basis - in zes bijeenkomsten
Doelgroep: - Trefwoorden: ISK, taalbeleid, didactiek, taaldidactiek
De diversiteit aan leerlingen in de ISK met grote verschillen in taalniveau, herkomst en competenties vraagt veel van docenten. In deze basisscholing maken startende docenten in de ISK kennis met een aantal NT2-onderwerpen die ze meteen kunnen...
-
Scholing Expert NT2, voor docenten in de ISK
Verdieping en verbreding voor docenten NT2 in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: didactiek, taalontwikkeling
Deze scholing is bedoeld voor ervaren docenten NT2 in de ISK. In deze scholing verrijkt u uw kennis en vaardigheden op een aantal specifieke NT2-onderwerpen, zoals werken met leerlijnen, volgen en toetsen, alfabetisering en werken aan taal in alle...
-
Gecombineerde trajecten voor vluchtelingen
Beroepsonderwijs voor vluchtelingen en inburgeraars
Doelgroep: Inburgering, Mbo, Arbeidsmarkt Trefwoorden: geintegreerde trajecten, NT2, inburgeren
Vluchtelingen met verblijfsstatus moeten inburgeren en veel van hen zoeken een passende werkplek op de Nederlandse arbeidsmarkt. Mbo-scholen hebben de expertise, leeromgeving en faciliteiten om vluchtelingen een combinatie van inburgering en...
-
Werken met uitstroomprofielen en leerlijnen in de ISK
Voor docententeams in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: leerlijnen, NT2, regulier onderwijs
Welke leerlingen heeft u op de ISK? Wat hebben deze leerlingen nodig en hoe richt u daar uw onderwijsprogramma op in? Het ITTA heeft, in samenwerking met LOWAN-vo, leerlijnen voor de ISK ontwikkeld. In deze scholing onderzoekt u met het...
-
Werken met woorden in de ISK
Serie van twee studiemiddagen voor docenten in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: woordenschat, activerende werkvormen, NT2-didactiek
Veel woorden leren is van groot belang voor het leren van het Nederlands als tweede taal. Maar welke woorden hebben nieuwkomers nodig en welke woorden zijn geschikt? Wat kunt u als docent bieden en wat kan de leerling zelf doen om autonoom woorden...
-
Werken aan leessucces in de ISK
Serie van twee studiemiddagen voor docenten in de ISK
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, differentiëren, activerende werkvormen
Hoe leer ik leerlingen in de ISK strategisch te lezen? Hoe zorg ik ervoor dat zij leeskilometers maken? Welke functionele en activerende werkvormen zet ik daarbij in? De scholing Werken aan leessucces in de ISK is geschikt voor docenten die hun...
-
Alfabetisering in de ISK-klas
Voor docenten in de ISK
Doelgroep: - Trefwoorden: taaldidactiek, alfabetisering, NT2
In deze serie van twee studiemiddagen maakt u kennis met de belangrijkste aspecten van effectief alfabetiseringsonderwijs. Wat zijn passende aanpakken voor leerlingen die niet nauwelijks hebben leren lezen en schrijven in hun moedertaal? Hoe ga je...
-
Aan de bak met Digiwak!
Voor leerkrachten in regulier basisonderwijs en onderwijs aan nieuwkomers
Doelgroep: Primair onderwijs Trefwoorden: woordenschat, Digiwak
Leerlingen in het basisonderwijs zouden aan het eind van groep 8 zo’n 15.000 woorden moeten kennen. Maar welke woorden bied je aan, welke woorden zijn geschikt en welke woorden hebben voor nieuwkomers nodig? De scholing Aan de bak met Digiwak is...
-
Zet je coachvaardigheden in!
Voor (taal)vrijwilligers
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: vrijwilliger, autonoom, coachen
Als vrijwilliger wil je iemand zo goed mogelijk bijstaan op het moment dat de ander iets nieuws aan het leren is. Denk aan: de Nederlandse taal, digitale vaardigheden, en ga zo maar door. Zou het niet makkelijk zijn als je af en toe wat kon...
-
Werken aan de 21e eeuwse vaardigheden: spreken wij de taal van de toekomst?
Voor mbo-docenten - op locatie
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
De werknemer van de toekomst heeft zogenoemde 21e eeuwse vaardigheden nodig, zoals digitale vaardigheden, kritisch denken, ondernemendheid, zelfregulatie en samenwerken.
-
Begeleiding NT2-leerlingen in het regulier voortgezet onderwijs
Voor (taal)coördinatoren uit het vmbo-, havo- of vwo-onderwijs
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Veel jongere leerlingen uit de ISK stromen uit naar het voortgezet onderwijs . Daar komen zij terecht in een reguliere vmbo-, havo- of vwo-klas. Deze leerlingen zitten nog midden in het proces van tweedetaalverwerving en hebben extra ondersteuning...
-
O jee, een NT2-leerling in de klas
Scholing tot NT2-deskundige in het regulier vo
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, NT2, regulier onderwijs
Het regulier voortgezet onderwijs krijgt steeds vaker te maken met de instroom van anderstalige leerlingen uit de ISK. Deze leerlingen zitten nog midden in het proces van tweedetaalverwerving. Zij hebben extra ondersteuning nodig om de vakinhoud te...
-
Alle ouders bij school betrokken
Scholing voor mentoren en oudercoördinatoren in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: voortgezet onderwijs, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap
Hoe kunnen we ouders meer betrekken bij het leren van hun kind? Hoe blijf ik in gesprek met de ouders op onze school? Dat zijn vragen die leven in het voortgezet onderwijs. Om scholen hierbij te ondersteunen bij het intensiveren van de...
-
NT2-studenten op het mbo
NT2-beleid in de praktijk
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Roc's krijgen steeds vaker te maken met de instroom van anderstalige studenten die Nederlands als tweede taal aan het leren zijn (NT2). Deze studenten hebben extra ondersteuning nodig bij de verdere ontwikkeling van hun taalvaardigheid in en om de...
-
NT2-beleid in het regulier vo
Een advies- en professionaliseringstraject (incompany)
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, NT2, regulier onderwijs
In het regulier voortgezet onderwijs krijgt men steeds vaker te maken met de instroom van anderstalige leerlingen, bijvoorbeeld vanuit de ISK. Deze leerlingen zitten nog midden in het proces van tweedetaalverwerving. Zij hebben extra ondersteuning...
-
FEED UP, FEEDBACK, FEEDFORWARD
Formatief evalueren in de NT2-les
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Waar werk je in de NT2-les met een leerling naartoe? Welke stappen zijn nodig om dit doel te bereiken? En hoe help je de leerling deze stappen te zetten? Formatieve evaluatie helpt docenten om maatwerk te bieden in de klas en biedt de leerling...
-
Instellingsexamens taal ontwikkelen
Voor constructeurs
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: nederlands, taalniveau, mbo, instellingsexamens, examineren, engels, Entree, entree-opleiding
Scholen kunnen binnen route 2 eigen instellingsexamens voor de talen ontwikkelen. Het ITTA kan op basis van ruime ervaring het werk van constructeurs ondersteunen. Op basis van onze grote kennis van mbo-opleidingen en werkveld formuleren...
-
Train de werkvloer
De toekomst voor de inburgeraar
Doelgroep: Inburgering, Arbeidsmarkt Trefwoorden: taalontwikkeling, arbeidsmarkttoeleiding, taalcoaching, NT2, professionalisering, arbeidsmarkt, coaching, werkvloer, arbeidsmarktgericht, specialisatie, inburgering, intercultureel, nieuwkomers, statushouders, werknemersvaardigheden, werkervaringsplaats, werkgevers, participatie, onboarding, ontwikkeling, begeleiding, begeleiders, werkbegeleiders, bpv
Gemeenten en taalaanbieders stomen inburgeraars klaar voor participatie en de arbeidsmarkt. Wat als al deze inburgeraars aan de slag gaan? Hoe kan een werkgever ervoor zorgen dat deze nieuwe werknemers spoedig hun weg vinden op de werkvloer? Een...
-
Opleidingsmodule NT1 voor docenten volwasseneneducatie
Module van de opleiding tot docent Basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: laaggeletterdheid, digitale vaardigheden, NT1
Met de Module NT1 leer je alles over effectief taalonderwijs aan volwassenen. Deze module is bedoeld voor docenten in de volwasseneneducatie die zich verder willen bekwamen op het gebied van NT1 (Nederlands als eerste taal).In de module gaan...
-
Alfabetisering in de ISK
Serie van twee studiemiddagen voor docenten in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: alfabetisering, leerlijnen
In deze actieve training komen inhoud en didactiek aan bod: welke materialen en werkvormen zijn effectief? Hoe werk je doelgericht en activerend met alfaleerlingen in de ISK? Hoe laat je leerlingen zelfstandig en samen leren en hoe ziet een leerlijn...
-
Basisscholing NT2 voor mbo-docenten
Open inschrijving, online (incompany mogelijk)
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: nederlands, NT2, differentiëren
Mbo- en entree-opleidingen krijgen steeds vaker te maken met de instroom van anderstalige studenten. Deze studenten zitten nog midden in het proces van tweedetaalverwerving. Ze hebben extra ondersteuning nodig om de vakinhoud te begrijpen én om...
-
Praktijkgericht taal leren: Module A - in de les en met de klas
Werken aan je vaardigheden op lesniveau
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: -
Praktijkgericht taal leren: het lijkt zo makkelijk. Maar hoe krijg je dit in je dagelijkse lespraktijk voor elkaar? Hoe ga je om met al die verschillende doelsituaties en ervaringen van cursisten en hoe kun je bijeenkomsten met gastsprekers of een...
-
Praktijkgericht taal leren: Module B - leren buiten de les
Werken aan je vaardigheden op lesniveau
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: -
Praktijkgericht taal leren: het lijkt zo makkelijk. Je geeft de cursisten een praktijkopdracht en dan doen ze het..... of niet. Wat kunt u in uw dagelijkse lessen doen om praktijkopdrachten en buitenschools leren tot een succes te maken? In deze...
-
Leesbevordering op maat
Voor docenten in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, leesvaardigheid, leesmotivatie
“Lezen is saai!” of “ik lees alleen als het moet.” Veel jongeren lezen niet graag. Dit kan om allerlei redenen zijn. Het lezen kost veel moeite, boekenaanbod is niet bekend, concentreren is lastig of het belang van lezen is voor de leerling...
-
Een onderwijsprogramma voor de alfaklas
Verdiepingstraining voor alfadocenten(teams) in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: alfabetisering, leerlijnen
Een leerlijn (door)ontwikkelen voor de alfaleerlingen in uw ISK? In deze verdiepingstraining van drie bijeenkomsten ontwikkelt u onder leiding van de trainer een onderwijsprogramma voor de alfaleerlingen bij u op school. Wilt u liever een...
-
Praktijkgericht taal leren: Module C - organiseren praktijkgericht inburgeringsaanbod vanaf 2021
Voor coördinatoren
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: -
In het nieuwe inburgeringsstelsel gaat de taaleis van A2 naar B1 en zal (arbeids)participatie steeds belangrijker worden. Om straks een goed aanbod te kunnen neerzetten en u te kunnen profileren als aanbieder, is het van belang dat praktijkgericht...
-
Korte opleiding NT2 voor docenten in de ISK - vervolgtraining
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Een vervolgtraining voor docenten die de ITTA Korte opleiding NT2 voor docenten in de ISK al gevolgd hebben, en voor docenten die zich willen verdiepen in een aantal specifieke onderwerpen. Doel: Inhoud: Vanuit de noodzakelijke theoretische...
-
NT2 voor vakdocenten in de ISK
Scholing voor vakdocenten in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, NT2-didactiek
In de ISK krijgen de leerlingen lessen Nederlands, maar ook vakken als Biologie en Mens & maatschappij. In deze scholing maken ISK-vakdocenten kennis met de basis van NT2. De focus ligt op taalontwikkelend werken in de vaklessen. De aanpak wordt...
-
Werken met een verlengde intake in de ISK
Drie bijeenkomsten gericht op een goede start van leerlingen
Doelgroep: ISK Trefwoorden: NT2, verlengde intake
Wat kan en weet de leerling al? Hoe gemakkelijk pikt de leerling de instructie en lesstof op? Dat zijn belangrijke vragen als je leerlingen in een passende leerroute wilt plaatsen. Met een verlengde intake krijg je – aan de hand van (formatieve)...
-
Educatief partnerschap met een zomers tintje
Workshop Ouders in de Zomerschool
Doelgroep: - Trefwoorden: taalontwikkeling, ouderbetrokkenheid
Ouderbetrokkenheid een boost geven tijdens de zomer? Meldt u dan aan voor de workshop Ouders in de Zomerschool. Tijdens deze workshop maakt u kennis met o.a. de activiteitenklapper en zet u de eerste onderdelen van uw ouderprogramma op maat in de...
-
Opleidingsmodule Leren op afstand voor docenten volwasseneneducatie
Module van de opleiding tot docent Basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: digitale vaardigheden
Met de Module Leren op afstand krijgt u inzicht in de didactiek van digitale leeromgevingen/lesmethodes en welke factoren van belang zijn bij het vormgeven van uw eigen online lespraktijk. De Module Leren op afstand is één van de negen...
-
Werken met ISK-methode Kennis in de Klas
Scholing van twee studiemiddagen over NT2 én Mens & Maatschappij
Doelgroep: ISK Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, taalontwikkeling
In de tweede fase van de ISK bereiden de leerlingen zich voor op instroom in het regulier onderwijs. Ze krijgen Nederlands, maar ook zaakvakken zoals Biologie en Mens & Maatschappij. Met Kennis in de Klas (KIK) gaan de leerlingen aan de slag...
-
Opleidingsmodule Digitale Vaardigheden voor docenten volwasseneducatie
Module van de opleiding tot docent Basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: digitale vaardigheden, volwasseneneducatie
Geef je les aan volwassenen en komen daarbij ook regelmatig vragen over hoe te werken met een smartphone of computer? En wil je jouw didactische vaardigheden omtrent digitale vaardigheden verbeteren? Dan is de Module Digitale Vaardigheden geschikt!
-
Opleidingsmodule Intake voor docenten volwasseneneducatie
Module van de opleiding tot docent Basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: NT1, volwasseneneducatie
Wat komt er allemaal kijken bij een goede intake in de volwasseneneducatie? Hoe zorg je ervoor dat je goed kunt doorverwijzen naar een passend traject? In de Module Intake van de opleiding tot docent Basisvaardigheden komt alles om een allround...
-
Alle trainingen in het mbo ook online
Blended trainingsaanbod in het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taaldidactiek, taalontwikkeling, taalniveau, mbo, examineren, professionalisering, mbo docenten, entree-opleiding, taalbewust
Leren doe je met elkaar en van elkaar! De trainingen van het ITTA in het mbo wordt ook op afstand aangeboden. Online sessies en webinars worden afgewisseld met zelfstudie, praktijkopdrachten en samenwerkingstaken. De inschrijving voor de online...
-
Opleidingsmodule Samenwerken met vrijwilligers en netwerkpartners
Module van de opleiding tot docent Basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: NT2, NT1, volwasseneneducatie
Wat zijn de verschillende rollen die vrijwilligers hebben in de vowasseneneducatie? Welke andere netwerkpartnes bevinden zich in het veld van de volwasseneneducatie, en welke belangen spelen er? Hoe kun je op een goede manier samenwerken met alle...
-
Educatief partnerschap met een zomers tintje
Workshop Ouders in de Zomerschool
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: ouderbetrokkenheid, Zomerschool, educatief_thuismilieu
Ouderbetrokkenheid een boost geven tijdens de zomer? Meldt u dan aan voor de workshop Ouders in de Zomerschool. Tijdens deze workshop maakt u kennis met onder andere de activiteitenklapper en zet u de eerste onderdelen van uw ouderprogramma op...
-
O jee, een NT2-leerling in het praktijkonderwijs
Hoe kan ik de NT2-leerling ondersteunen?
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, NT2, regulier onderwijs
Het praktijkonderwijs krijgt steeds vaker te maken met de instroom van anderstalige leerlingen vanuit de ISK. Deze leerlingen zitten nog middenin hun taalleerproces. In het praktijkonderwijs krijgen zij de kans om hun taalvaardigheid verder te...
-
Werken met Alfataal in de ISK-alfaklas
Doelgericht en activerend werken aan mondelinge vaardigheden
Doelgroep: ISK Trefwoorden: alfabetisering, activerende werkvormen, NT2-didactiek
Hoe werk je met je ISK-alfaklas aan mondelinge taalvaardigheid? Het ITTA ontwikkelde Alfataal, een serie relevante en interessante thema's voor leerlingen in de ISK-alfaklas. Wil je alles weten over hoe je gericht werkt aan snel en goed leren...
-
Werken met Kennis in de Klas
Voor ISK-docenten die werken met KIK Mens & Maatschappij
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, NT2-didactiek
In de tweede fase van de ISK bereiden de leerlingen zich voor op instroom in het regulier onderwijs. Ze krijgen Nederlands, maar ook zaakvakken zoals Biologie en Mens & maatschappij. Met Kennis in de Klas (KIK) gaan de leerlingen aan de slag...
-
NT2-ontwikkeling in het regulier vo en PrO
Inspiratiesessie 'Wie o wie is de slimste school?'
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taalontwikkeling, NT2
Een NT2-leerling die start in het regulier voortgezet onderwijs moet vakkennis opdoen en zijn taalvaardigheid verder ontwikkelen. Voor scholen ligt hier dus een belangrijke taak: hoe maak je van de school een taalrijke leeromgeving? En hoe kun je...
-
Digitale vaardigheden in de ISK
Scholing voor ISK-docenten
Doelgroep: ISK Trefwoorden: digitale vaardigheden, professionalisering, NT2-didactiek
Digitale vaardigheden worden steeds belangrijker: in het onderwijs en in de maatschappij. Ook in de ISK: om de taal te leren en te oefenen moeten leerlingen werken met devices en programma’s. Ze moeten informatie kunnen zoeken en verwerken en...
-
Kansen voor taalontwikkeling in de zomervakantie
Ontwikkeltraject voor ISK-zomerscholen
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalontwikkeling, NT2, Zomerschool
Geef de leerling extra kansen voor taalontwikkeling en taalcontact met een ISK-zomerschool! Dat is een effectieve manier om leerlingen in de zomermaanden voldoende taalbagage mee te geven. Nu veel nieuwkomersleerlingen onderwijstijd hebben gemist,...
-
Meer en beter lezen in alle vakken
Samen werken aan leesvaardigheid in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, taaldidactiek
Lezen is een zaak van alle vakken. Leerlingen doen immers veel vakkennis op door teksten te lezen. Succes in de zaakvakken hangt samen met het gemak waarmee leerlingen de teksten lezen en begrijpen. Als u aandacht besteedt aan het lezen van...
-
Meertaligheid in het Primair Onderwijs
Van de theorie naar de praktijk bij meer- en anderstalige leerlingen in de klas.
Doelgroep: Primair onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, NT2, regulier onderwijs
Steeds meer scholen hebben te maken met instroom van leerlingen die een andere moedertaal dan het Nederlands hebben. De taalontwikkeling in een tweede taal verloopt anders dan in de moedertaal. Hoe u ervoor zorgt dat u alle leerlingen een taalrijke...
-
Coaching taalontwikkelende didactiek in het mbo
Ondersteuning en begeleiding op maat voor (taal)docenten, vakgroepen en opleidingsteams, in de entree en de niveau 2, 3 en 4 opleidingen
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek, taalvaardigheid, taalcoaching, Entree, taalbewust, coaching
Door de taalontwikkeling aan de vakontwikkeling te koppelen wordt het taalonderwijs zinvol en contextrijk. Dit werkt activerend en motiverend voor studenten en versterkt daardoor de taalontwikkeling. Voor studenten die behoefte hebben aan extra...
-
Teamtraining Praktijkgericht Taalleren
Werken aan je vaardigheden op lesniveau
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: -
Praktijkgericht taal leren. Het lijkt zo makkelijk. Elke NT2-docent heeft er wel een idee bij, maar doe je het ook zoals je zou willen?Wat kun je in je dagelijkse lessen doen om praktijkgericht taal leren tot een succes te maken?De training...
-
Quickscan: benutten beroepscontext voor generieke taalvaardigheden
Voor opleidingsteams in de entree en mbo 2, 3 en 4 opleidingen
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: mbo, taalbewust, teams, beroepsspecifiek, herontwerp
Mbo-scholen hebben behoefte aan meer inzicht in de wijze waarop generieke taaleisen en datgene wat een student voor het beroep moet leren, met elkaar kunnen worden verbonden. Zo kan een school bij het herontwerp van het curriculum en de examinering...
-
Team-taalspel Generieke taaleisen koppelen aan de beroepscontext
Voor opleidingsteams in de entree en mbo 2, 3 en 4 opleidingen
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: vakonderwijs, taalbewust, taalgericht, beroepsonderwij, taalontwikkelend
Het ITTA ontwikkelde samen met Servicepunt Invoering Herziening Kwalificatiestructuur dit mbo-team taalspel voor onderwijsteams die met elkaar afspraken willen maken over hoe zij taal en beroep meer met elkaar kunnen verbinden. Op speelse wijze...
-
Mbo Taalcoach aan de slag met taaldidactiek op teamniveau
Voor taalcoaches in het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: coachen
De mbo-taalcoach is een taaldeskundige in het team die initiatieven tot beroepspgerichte taalontwikkeling neemt. De hoofdtaak van een taalcoach is het stimuleren van de taalontwikkeling van het Nederlands in de eigen lessen, de lessen van de...
-
Introductieworkshop NT2
Voor alle typen docenten en ondersteuners
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalontwikkeling, NT2, NT2-docent, NT2-didactiek
Maak kennis met eerste stappen voor effectieve ondersteuning van NT2-studenten.
-
NT2-scan: hoe NT2-proof is jouw opleiding of onderwijsinstelling?
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: NT2-docent
-
Snuffelworkshop van de module Coaching
Leren leren door coaching - een workshop in achteroverleunen
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: didactiek, taalcoaching
Volwassen leerders van basisvaardigheden zelf leren leren, zodat ze zelf hun leervragen kunnen oppakken nadat de cursus is afgelopen. Dat zou toch veel efficiënter zijn dan draaideurcursussen? Je zou coachende technieken kunnen inzetten om dat...
-
Vakgesprekken proeverij
Met NT2-studenten werken aan spreekvaardigheid in het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid, didactiek
Vakgesprekken is een methode Nederlands voor NT2-studenten in het mbo, gericht op verbetering van mondelinge, vakgerichte communicatie (vaktaal en instructietaal).De methode is inzetbaar vanaf leesniveau A2 (1F), op weg naar B1...
-
Projectoverzicht ITTA 2022 intern
NB Niet gepubliceerd (voor medewerkers)
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Op deze pagina kun je je project toevoegen en een korte omschrijving geven met links naar relevante webpagina's of ITTA mappen.
-
Taalontwikkelend differentiëren
Maatwerk bieden in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: differentiëren, formatief evalueren
Lesgeven in de ISK vraagt veel van docenten. De groep leerlingen is immers heel divers. Hoe richt je de lessen zo in dat alle leerlingen met aandacht en plezier Nederlands leren? Dat is de uitdaging voor docenten én leerlingen in de ISK. De...
-
Effectieve feedback in de ISK
Scholing voor NT2-en vakdocenten in de ISK
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: ISK, voortgezet onderwijs, feedback
In de ISK maken leerlingen een start met het leren van Nederlands. Om de verwerving van het Nederlands goed en snel te laten verlopen moeten docenten in alle lessen, dus zowel in de NT2-lessen als in de praktijk- en vaklessen, werken aan...
- Titel